Verso voor actief leren (review)

Tijdens workshops gebruik ik regelmatig een checklist om leertechnologieën te verkennen. Laatst ontdekte ik de applicatie Verso. Verso is een applicatie waarmee je lerenden opdrachten kunt laten maken, die zij ook van feedback kunnen voorzien. Ik wil Verso beschrijven aan de hand van mijn checklist.

Naam leertechnologie

Verso.

Korte samenvatting

Verso is een applicatie waarmee je lerenden opdrachten kunt laten maken. Verso werkt met groepen en activiteiten. Een activiteit bestaat dan uit bron (te uploaden, via bijvoorbeeld Google Drive of via een link van bijvoorbeeld Youtube). Je voegt vervolgens een taak, open vraag of opdracht aan de bron toe die lerenden uitdaagt na te denken over de leerinhoud. Lerenden kunnen de opdracht vervolgens maken (eventueel meerdere keren als jij dat aangeeft). Nadat iedereen de opdracht heeft gemaakt, kunnen lerenden elkaars uitwerkingen van commentaar voorzien en liken. Lerenden zien niet wie wat heeft gedaan. De docent ziet dat wel. De docent kan ook de voortgang monitoren en ook zelf feedback geven.
Je kunt de toepassing tijdens bijeenkomsten inzetten, maar ook asynchroon.
Lerenden krijgen toegang tot de leeractiviteiten via een groepscode. Ze zijn bekend in het systeem met naam en mailadres.
Er is een gratis versie en een campus-versie. De kosten van de betaalde versie kun je niet via de site achterhalen. De campus-versie heeft duidelijke toegevoegde waarde zoals het gebruik van notificaties, het agenderen van activiteiten, het gebruik van modelantwoorden en de mogelijkheid voor lerenden om media toe te voegen aan hun reacties. Zie: http://versoapp.com/campus-features/

Wat kun je er mee binnen het onderwijs?

  • Realistische problemen oplossen
  • Voorkennis activeren
  • Interactie tussen lerenden onderling
  • Interactie tussen lerenden en docenten
  • Feedback geven/krijgen
  • Lerenden laten reflecteren

Korte toelichting

Je kunt met Verso verschillende verwerkingsopdrachten laten maken waarbij (peer) feedback belangrijk is.

Wat voegt deze leertechnologie toe?

Meer mogelijkheden voor de realisatie van een krachtige leeromgeving

Wat zijn nadelen van deze leertechnologie vanuit het oogpunt van didactiek?

Je kunt niet instellen of lerenden anoniem of juist niet anoniem moeten kunnen reageren. Verder is een goede instructie op het geven van feedback van belang. Ook kun je in de gratis versie geen deadlines aan activiteiten toevoegen (wanneer moet de uitwerking zijn ingeleverd, wanneer moet de feedback gegeven zijn).

Hoe oordeel je over de gebruikersvriendelijkheid voor de lerende?

Heel goed

Hoe oordeel je over de gebruikersvriendelijkheid voor de docent?

Heel goed

Hoe stabiel en betrouwbaar is de leertechnologie?

Geen mening. Verso Learning bestaat twee jaar, maar maakt deel uit van een al langer bestaand bedrijf. Volgens de website ondersteunen zij duizenden scholen in meer dan honderd landen. Ze hebben een gratis versie en een campus-versie met duidelijk toegevoegde waarde.

Hoe duur is deze leertechnologie?

Geen mening. Er is een bruikbare gratis versie (voor docent en lerende). Het is niet bekend hoe veel de campus-licentie kost.

Hoe worden privacy en veiligheid gewaarborgd?

Matig. De Australische wetgeving is van toepassing. Data wordt opgeslagen in Australië, het Verenigd Koninkrijk en de VS. Ze verstrekken data van lerenden alleen aan derden voor het geven van toegang (als applicaties van derden gekoppeld zijn aan Verso).

Is deze leertechnologie over het algemeen een aanrader?

7.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Posted in Didactisch gebruik technologie
Tags: , ,

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Volg

Subscribe via RSS
december 2017
m D w d v Z Z
« nov    
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

Archief

Categorieën

%d bloggers liken dit:
Spring naar werkbalk