Vier artikelen over online leren die de moeite van het lezen waard zijn

De zomervakantie is begonnen of nadert met rasse schreden. Persoonlijk probeer ik in die periode volledig af te schakelen, en me niet bezig te houden met ‘technology enhanced learning’. Ik lees dan vooral romans. Maar er zijn genoeg mensen die deze periode gebruiken om juist bij te lezen over online en blended learning. Deze blogpost bevat vier samenvattingen van artikelen die dan in aanmerking komen om te bestuderen.

Deze artikelen verdienen ieder eigenlijk een meer uitgebreide bespreking. Maar ik volsta met een samenvatting.

What Makes an Excellent Online Teacher?

Volgens Emily Boudreau neemt een goede docent binnen virtual classrooms vooral beslissingen om te reageren op en om te gaan met lerenden, beslissingen ten aanzien van het selecteren van leerstof, het organiseren van het leren en het gebruik van communicatiestrategieën.

Dergelijke beslissingen kunnen worden onderbouwd op basis van ‘intersecties’ van inhoudelijke kennis, didactische kennis, culturele bewustwording en zelfbewustzijn. Technologische kennis verbindt deze vier aspecten, meent Boudreau.

Docenten moeten dan vooral rekening houden met een andere ruimte en met een andere inrichting van de tijd die aan leren wordt besteed. Dat betekent onder meer dat je aandacht moet besteden aan het creëren van een virtuele klas-gemeenschap en aan het kunnen hanteren van de autonomie die lerenden hebben bij leren.

What have we learned from Covid-19 about the limitations of online learning – and the implications for the fall??

Volgens Tony Bates moeten we realistisch zijn over de sterke kanten en beperkingen van online leren.De coronacrisis heeft ons volgens hem weer met de neus op enkele feiten gedrukt. Belangrijke beperkingen van online leren zijn volgens hem:

  • De toegankelijkheid. Niet iedereen heeft goede toegang tot technologie (eigen apparaten, internetverbinding).
  • Online leren is niet geschikt voor jonge kinderen. Volgens Bates is het namelijk erg ingewikkeld om de pedagogische relatie online vorm te geven (in verband met de sociale ontwikkeling). Verder vereist online leren een hoge mate van zelfverantwoordelijkheid nemen voor het eigen leren. Kinderen moeten dat nog leren. Bovendien is het ongezond om kinderen de hele dag achter een beeldscherm te laten zitten, meent Bates.
  • Je kunt bepaalde zaken nog steeds niet online leren. Onder meer omdat hier geen open educational resources voor beschikbaar zijn.

Bates geeft in zijn bijdrage ook aan wat voor gevolgen dit zou moeten hebben voor het onderwijs van het najaar.

Effective Online Learning Practices

Lisa Nielsen formuleert twaalf aanbevelingen die moeten bijdragen aan effectief online leren:

  1. Stel normen en regels vast over hoe je om moet gaan met online leren (bijvoorbeeld ten aanzien van het gebruik van een microfoon tijdens virtuele klas-sessies).
  2. Ontwikkel toegankelijke content (bijvoorbeeld voor lerenden met een visuele handicap).
  3. Investeer in relaties met lerenden (Nielsen geeft een aantal tips).
  4. Ken je ‘Core 4’. Dat zijn de vier belangrijkste leertechnologieën die je gebruikt (een leermanagement systeem, applicaties zoals Google Drive die je voor content delen gebruikt, een applicatie voor live, online leren, en een tool die je gebruikt voor het maken van asynchroon te bestuderen content).
  5. Vind het wiel niet opnieuw uit (hergebruik wat er al is).
  6. Bevorder levendige interactie (met weer een aantal tips).
  7. Leg relaties met experts (bijvoorbeeld voor gastlessen).
  8. Leg relaties met families.
  9. Gebruik een vast schema.
  10. Doceer digitale geletterdheid en burgerschap’.
  11. Doceer alsof er geen muren zijn (die zijn er ook niet).
  12. Denk opnieuw na over ‘learning spaces’.

9 Ways Online Teaching Should be Different from Face-to-Face

Jennifer Gonzalez heeft Melanie Kitchen geïnterviewd over wat online leren anders maakt ten opzichte van volledig face-to-face leren. Je kunt de podcast beluisteren of het transcript lezen. Het resultaat zijn drie tips die te maken hebben met community building en communicatie, en zes tips in relatie tot het ontwerp van je (online) onderwijs:

  1. De eerste weken van de school zouden moeten worden gewijd aan gemeenschapsvorming en digitale bekwaamheid. Elkaar leren kennen, de leertechnologie leren kennen, normen en regels vaststellen.
  2. De communicatie met ouders moet grondiger, gestroomlijnder en voorspelbaarder worden. Kitchen doet hier een aantal handige suggesties voor.
  3. Ook voor leerkrachten moeten community en verbinding een prioriteit zijn. daarbij doelt Melanie Kitchen op docenten als een team, als een gemeenschap.
  4. Online leren ontwikkelen en verzorgen vergt samenwerken als een team.
  5. Gebruik face-to-face tijd voor actief leren. Volgens Kitchen leer je online vooral asynchroon omdat lerenden niet allemaal een even goede internetverbinding hebben die synchroon online leren vereist. Dat betekent dat je bijeenkomsten vooral gebruikt voor interactie. Ik kijk daar toch wat anders aan. Niet alleen omdat we in Nederland en België betere mogelijkheden hebben voor live online leren. Je kunt namelijk ook interactieve content gebruiken.
  6. Maak gebruik van vereenvoudigde leerstof die in een trager tempo kan worden bestudeerd.
  7. Instructies moeten gemakkelijk te vinden, expliciet en multimodaal zijn.
  8. Maak vooral gebruik van formatief evalueren, van testen als leer- en oefenstrategie.
  9. Bij het beoordelen moet de nadruk liggen op creëren. Laat lerenden bijvoorbeeld online posters, video’s etcetera maken die worden beoordeeld (uiteraard lastiger bij hele grote groepen).

 

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Wilfred Rubens (1964) currently works as an independent consultant, project leader, blogger and teacher in the field of technology enhanced learning. He leads innovative projects, he provides advice, keynotes, presentations, workshops and classes about technology enhanced learning. Wilfred has been professionally involved in e-learning for more than 20 years. For more than 15 years he blogs about ICT and learning. He is (co-)author of a book about elearning trends and developments (in Dutch), and a book about social learning. Wilfred is also one of the editors of the Dutch portal e-learning.nl, member of the advisory board of the anual Dutch Next Learning conference and member of the advisory board of the ONLINE EDUCA BERLIN. wilfred@wilfredrubens.com http://www.wilfredrubens.com

Tags: , , , ,
Top

%d bloggers liken dit: