Vier rollen voor sociale media bij werkplek leren (#in)

Ongeveer een week geleden heb ik aandacht besteed aan een Brits debat over social media en leren. Eén van de panelleden was Clive Shepherd. Als voorbereiding op dit debat heeft Shepherd een blogpost geschreven waarin hij sociale media vier rollen -eigenlijk zijn het vormen van leren- toedicht als het gaat om werkplek leren:

  1. Formeel leren, waarbij sociale media gebruikt worden als middel voor permanente samenwerking binnen een groep (waarbij volgens mij de grens tussen formeel en informeel leren gaat vervagen).
  2. Non-formeel leren, voor permanente persoonlijke ontwikkeling (o.a. via het contact met peers).
  3. On-demand learning: leren wanneer je het nodig hebt, bijvoorbeeld door bottom up content te delen als dat nodig is.
  4. Experimentieel leren, bijvoorbeeld door via een blog te reflecteren op praktijkervaringen.

Een nogal pragmatische indeling. De verschillende rollen kunnen elkaar immers ook overlappen.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.