Voorbeelden blended learning gezocht

Ik merk regelmatig dat er docenten zijn die het lastig vinden zich een concrete voorstelling te maken van blended learning. Ik ben daarom op zoek naar vrij toegankelijke voorbeelden van blended learning (online beschikbaar). Deze voorbeelden kun je via dit formulier achterlaten. De oogst deel ik uiteraard via mijn weblog (als je wilt met bronvermelding). Hieronder volgt een toelichting. Deadline: 29 november 2019.

Ik gebruik de aan de definitie van SURF ontleende beschrijving:

Blended learning is een mengvorm van face-to-face en ICT-gebaseerde leeractiviteiten, leermaterialen en tools. Beide soorten leeractiviteiten maken een substantieel onderdeel uit van het onderwijs of opleiden; idealiter versterken ze elkaar. Het doel is onderwijs en opleidingen te ontwikkelen die gebruik maken van ICT om effectief, efficiënt en flexibel leren mogelijk te maken, met een stijging van het leerrendement en de student/docenttevredenheid tot gevolg.

Onder ‘substantieel’ wordt meestal verstaan: 30-80% van de leeractiviteiten, leermaterialen en tools zijn ICT-gebaseerd (zeg maar: online). Dit hoeft niet persé leren op afstand te impliceren. Het gebruik van een VR-toepassing op school valt hier ook onder.

Ik ben met name op zoek naar voorbeelden en cases, in de vorm van beschrijvingen, podcasts of -bij voorkeur- video’s. Daarin vertellen/beschrijven docenten hoe (en liefst ook met welk doel) zij blended learning inzetten. Het mooiste is als zij dit ook laten zien.

Verder zoek ik voorbeelden op het niveau van een hele bijeenkomst of een combinatie van bijeenkomsten (een klas of een project). Ik ben minder geïnteresseerd in een ‘blended’ les/leeractiviteit (bijvoorbeeld: ik heb voorkennis bij studenten geactiveerd via Padlet). De voorbeelden staan al online. Je hoeft ze dus niet speciaal te ontwikkelen. Verwijzingen in de vorm van URL’s volstaan daarom.

Dit vind ik een mooi voorbeeld (tekst gaat onder de video verder).

Via de website van Educate-IT (Universiteit Utrecht) vind je verschillende voorbeelden van inspiratieprojecten die hier zijn uitgevoerd. Voorbeelden zijn het verbeteren van een blended learning aanpak met verrijkte kennisclips, het voorbereiden van bijeenkomsten met e-modules en het gebruik van video essays met peerfeedback.

Bij de Radboud Universiteit heeft men proeftuinen ingezet: dit zijn kleinschalige experimenten met onderwijsinnovatie. Voorbeelden zijn:

  • Een standaard e-learning sjabloon om casussen sneller te actualiseren en studenten te faciliteren bij het leren.
  • Flipped classroom onderzocht: ondersteunen interactieve video’s zelfstudie beter?
  • In Brightspace flexibel en online hulp voor het verbeteren van schrijfvaardigheid voor anderstaligen.

Het nadeel van deze voorbeelden is dat het vaak specifieke toepassingen betreft, die te maken hebben met het blended maken van leeractiviteiten.

Wat ik niet zoek?

  • Suggesties voor tools.
  • Reclame. Dit wil niet zeggen dat leveranciers geen cases mogen aanleveren waarin gebruikers aan het woord komen.
  • Suggesties om eens contact op te nemen met…. (daar kom ik niet aan toe).
  • Bijdragen waarin betrokkenen vertellen over blended learning, maar waarbij je geen concreet beeld krijgt van blended learning.

Via dit formulier kun je de voorbeelden achterlaten (deadline: 29 november 2019).

powered by Typeform

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.