Waarom je normaliter het niet in je hoofd moet halen om online leren in basisonderwijs en voortgezet onderwijs in te zetten

Nu scholen voor een groot deel niet toegankelijk zijn voor lerenden, wordt online leren op afstand op grote schaal ingezet. Met instemming haal ik in deze blogpost Tony Bates aan die duidelijk maakt waarom je daar normaliter niet voor zou moeten kiezen.

Ik houd me al meer dan vijfentwintig jaar bezig met het gebruik van ICT voor leren, opleiden en onderwijs. Ik richt me daarbij voornamelijk op het combineren van leren met leertechnologie (op locatie of op afstand) en leren zonder technologie. Je kunt en moet daarbij verschillende keuzes maken, afhankelijk van zaken als vakinhoud en doelgroep. Het gebruik van leertechnologie kan leren, opleiden en onderwijs leerzaam, efficiënt en aantrekkelijk maken. In bepaalde gevallen kun je ook kiezen voor volledig online leren. Bijvoorbeeld bij volwassenen die een module willen volgen, maar moeilijk in staat zijn om fysiek bij elkaar te komen.

Tony Bates houdt zich ook al vele decennia bezig met het gebruik van technologie om afstandsleren mogelijk te maken. Hij richt zich daarbij normaliter op onderwijs en opleiden voor volwassenen (post-secundair). In Online learning and (k-12) schools: 6. Strengths and limitations of online learning in the school sector maakt hij duidelijk waarom je het normaliter niet in je hoofd moet halen om online leren op afstand toe te passen binnen het ‘K-12-onderwijs’ (zeg maar basisonderwijs en onderbouw).

  1. Online leren vereist zelfdiscipline en, wat volgens Bates waarschijnlijk nog belangrijker is, het vermogen om je eigen leren te organiseren en de tijd beheren. In het algemeen geldt volgens hem dat volwassenen en oudere jongeren hier beter toe in staat zijn dan kinderen en pubers. Er zijn uiteraard jongeren die hiertoe wel in staat zijn, en (jong-)volwassenen die hier grote moeite mee hebben.
  2. In het post-secundair onderwijs zijn meer specialisten op het gebied van onderwijsontwerp en media aan het werk. Binnen het K-12 onderwijs kunnen leerkrachten in mindere mate terugvallen op ondersteuning bij het herontwerpen van face-to-face onderwijs in volledig online leren. Het is m.i. ook de vraag of de gebruikte methodes eenvoudig aanpasbaar zijn voor volledig online gebruik. Bates stelt het in het algemeen moeilijker zal zijn voor online leren om te slagen in het ‘K-12-onderwijs’. Het vraagt meer ondersteuning van leerkrachten en   leerlingen. De voorwaarden voor succes in de context van K-12 onderwijs moeten nog worden geïdentificeerd en gerealiseerd. Ook moeten we weten wanneer online leren zeker niet moet worden toegepast binnen dit type onderwijs.
  3. Onderwijs is er niet alleen voor de cognitieve ontwikkeling van lerenden, voor het kwalificeren. Scholen spelen ook een belangrijke rol in de sociale ontwikkeling van kinderen en pubers. Scholen zorgen volgens Bates ook voor veiligheid en zekerheid, voor gelijke toegang tot onderwijs, en voor een groot aantal andere belangrijke functies voor de samenleving. Hiervoor moeten lerenden ook naar school komen.

Als het echter niet mogelijk is, zoals tijdens de coronacrisis, om fysiek op school bij elkaar te komen, dan is online leren van toepassing. Je moet volgens hem wel oog hebben voor de sterke en minder sterke kanten van online leren. Bates wijst daarbij onder meer op de mogelijkheden van samenwerkend leren op afstand en op de complexiteit van online investeren in de sociale ontwikkeling van lerenden.

 

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

* Checkbox GDPR is verplicht

*

Ik ga akkoord