Waarom met de hand leren schrijven nog steeds belangrijk is

In een technologisch rijke omgeving communiceren we veel via toetsenborden en door middel van spraak.  Toch zijn er redenen om lerenden nog steeds te leren met pen en papier te schrijven.

Ik zeg wel eens gekscherend dat mijn handschrift de reden voor Bill Gates was om tekstverwerker Word te gaan ontwikkelen. Als kind had ik al een vreselijk handschrift. Mijn oud-leerkrachten van basisschool De Doorkijk en College Sancta Maria in Kerkrade-West kunnen hier over meepraten, voor zover ze nog in leven zijn.

Dat is in de loop der jaren alleen maar erger geworden. Ik schrijf dan ook nog nauwelijks meer met pen en papier. Ik heb zelfs moeite om mijn zelfgeschreven boodschappenbriefjes te ontcijferen. Leve ICT.

Toch is het nog steeds belangrijk dat kinderen leren ook met pen en papier te schrijven. The Tech Edvocate vat de redenen als volgt samen:

  • Dankzij schrijven met pen en papier ontwikkel je oog-handcoördinatie en fijne motoriek. Deze vaardigheden heb je nodig om ICT te gebruiken (zoals een touch screen).
  • Lerenden die met de hand aantekeningen maken, herinneren zich meer van wat ze geleerd hebben. Zij ontwikkelen patronen in informatie door informatie niet letterlijk over te nemen (wat via een toetsenbord vooral gebeurd), maar dankzij concept-mapping, parafraseringen en door in eigen woorden samen te vatten.
  • Dankzij schrijven met pen en papier ontwikkel je denkvaardigheden die je door te typen minder goed ontwikkelt. Schrijven met de hand vertraagt namelijk het denkproces waardoor lerenden meer tijd hebben om na te denken hoe zij zich willen uitdrukken, hoe zij zinnen willen structureren. Lerenden houden zich daardoor meer intensief bezig met het denken en met de inhoud, met als gevolg dat hun lees- en schrijfvaardigheden verbeteren.

Ik heb zelf het idee dat ik wel in staat ben om via een toetsenbord nuttige samenvattingen te maken en mijn gedachten te herstructuren. Het heeft me echter honderden uren gekost om dit geleidelijk te leren. Bovendien startte dit proces met het uitwerken van handgeschreven aantekeningen.

Ook type ik relatief traag, met twee vingers, zodat ik intensief nadenk over wat ik schrijf. Wat vanuit het oogpunt van leren wellicht verstandig is.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Posted in Didactisch gebruik technologie
Tags: ,

Notificaties via mail?

Via email geattendeerd worden op nieuwe berichten?

Volg

Subscribe via RSS
november 2018
M D W D V Z Z
« okt    
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930  

Archief

Categorieën

%d bloggers liken dit: