Wandelend leren

Onderstaande column schreef ik voor de nieuwsbrief van e-learning.nl, editie juli 2019. Over podcasts beluisteren, tijdens het wandelen.

Een jaar of vijftien geleden heeft een vermaarde ex van Patricia Paay podcasting populair gemaakt. Voor wie het zich nog herinnert: de term is een samentrekking van iPod (Apple’s mp-3 speler) en broadcast. Een podcast is een geluidsbestand dat je online kunt beluisteren of kunt downloaden Je kunt je abonneren op podcasts en je wordt automatisch geïnformeerd als een nieuwe editie is verschenen. Aanvankelijk waren het amateurs die op die manier radiouitzendingen gingen maken. Vervolgens zijn ook professionele makers podcasts gaan maken. Nadat het nieuwe ervan af was, nam ook de populariteit ervan in ons land snel af.

Tot voor kort. De laatste jaren worden podcasts weer vaker gemaakt, en beluisterd. Volgens Mary Meekers internet trends is het aantal luisteraars in de VS de laatste vier jaar verdubbeld. De laagdrempelige publicatiemogelijkheden via iTunes en Spotify dragen ongetwijfeld bij aan dit succes.

Podcasts worden ook gebruikt als leermiddel. Persoonlijk was ik hier geen liefhebber van. Het kost mij te veel tijd om te ontdekken of ik een podcast de moeite waard vind. Een blogpost heb ik heel snel diagonaal gescand om te ontdekken of de bijdrage relevant voor mij is.

Veel mensen beluisteren podcasts in de auto. Als ik auto rijd, heb ik mijn verstand liever bij het verkeer. Je kunt namelijk niet aandachtig naar een gesproken tekst luisteren en tegelijkertijd veilig rijden.

Wiskunde-docent Jörgen van Remoortere beluistert podcasts over onderwijs daarentegen tijdens het wandelen. Dat is nog gezond ook. Podcasts zijn zeer geschikt om al wandelend te beluisteren. Probeer maar eens weblogs te lezen tijdens wandelingen.

Vanuit het oogpunt van didactiek is ook veel te zeggen voor podcasts. Lerenden schijnen namelijk zorgvuldiger naar een gesproken tekst te luisteren, dan dat zij een geschreven tekst van een beeldscherm lezen. Volgens Donald Clark bevinden podcasts zich in de niche tussen lange tekst en korte video. Podcasts zijn volgens Clark geschikt voor het behandelen van meer conceptuele kennis, waarbij ideeën en discussies van belang zijn. Hij meent dat experts via podcasts meer complexe gedachten en kwesties kunnen toelichten, waarbij echte discussies of verhalen het leren kunnen bevorderen met diepere reflectie en vanuit verschillende perspectieven: ‘Relying on spoken language alone often gives them a depth that other media don’t carry’.

Volgens Clark zijn er veel meer redenen waarom podcast vaker gebruikt zouden moeten worden voor leren:

  • Het beluisteren van podcasts is gemakkelijk te doen.
  • Verbale communicatie is meer natuurlijk en authentiek dan geschreven tekst. Deze vorm van communicatie leidt tot verdieping.
  • Je hebt het gevoel alsof je een intiem gesprek aan het afluisteren bent. Je bent sterk gefocust op de inhoud.
  • Er is sprake van een beperkte cognitieve belasting.
  • Het gesproken woord stimuleert de verbeelding.
  • Je kunt er gemakkelijk aantekeningen bij maken. Je wordt niet afgeleid door beeld.
  • De lerende heeft controle over het tempo van leren, en de inhoud.

Aandachtspunten zijn:

  • Je kunt kiezen voor een monoloog (lastig aandacht vasthouden), een dialoog, discussies of afleveringen.
  • De geluidskwaliteit is sterk van invloed op het leereffect.
  • Podcasts moeten authentiek zijn, energiek, vol passie. Overgeproduceerde podcasts kunnen dodelijk zijn.
  • Zorg voor een goede voorbereiding (technisch, inhoudelijk door bijvoorbeeld vragen voor te bereiden).
  • Gebruik eventueel muziek aan het begin en eind (voor de herkenbaarheid). Voorkom echter dat muziek afleidt.
  • Zorg voor een duidelijke structuur. Voorkom dat je passages opnieuw gaat opnemen.
  • Nieuwe technologieën kunnen ook automatische transcripties ontwikkelen.

Er zijn dus voldoende redenen om podcasts serieuzer te nemen als leermiddel. Laat ik maar eens beginnen om vaker te gaan wandelen.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Wilfred Rubens (1964) currently works as an independent consultant on technology enhanced learning. He provides advice, keynotes, presentations, workshops and classes about technology enhanced learning. Wilfred has been professionally involved in e-learning for more than 20 years. For more than 13 years he blogs about ICT and learning. June 2013 he published a book about elearning trends and developments (in Dutch). Recently he was co-author of a book about social learning. Wilfred is also one of the editors of the Dutch portal e-learning.nl, member of the advisory board of the anual Dutch Next Learning conference and member of the advisory board of the ONLINE EDUCA BERLIN. wilfred@wilfredrubens.com http://www.wilfredrubens.com

Tags: , , ,
Top

%d bloggers liken dit: