Waren we bij elearning maar niet afhankelijk van mensen

Elearning Magazine besteedt aandacht aan een onderzoek van het Britse Towards Maturity waaruit zou blijken dat 64% van de Britse ondernemingen het budget voor elearning dit jaar verhoogd. Opvallend is ook de sterke toename van onder meer podcasts als leertechnologie.

Towards Maturity stelt ook -volgens de auteur van het Elearning Magazine-artikel- dat weerstanden bij werknemers ten opzichte van elearning, de grootste belemmering voor de acceptatie van deze manier van leren vormen. Andere belangrijke belemmeringen zijn de kosten en de gebrekkige ICT-infrastructuur.

De auteur van het artikel in Elearning Magazine schudt virtueel zijn hoofd over de gemiste kansen die de weerstand tegen nieuwe technologie voor leren impliceert, en verzucht met gevoel voor ironie:


Ah! If only we didn't need people, then e-learning would be simple!


Ik heb het rapport van Towards Maturity in de gauwigheid niet kunnen vinden. Maar ik vermoed dat er een heel verhaal verborgen gaat achter die weerstanden. De gebrekkige infrastructuur zou wel eens van invloed kunnen zijn op die aversie. Verder vraag ik me af of medewerkers enigszins autonoom zijn op dit gebied, en of wel sprake is van 'sociaal leren'.

Als ik me niet vergis, verzorgen mensen van Towards Maturity bijdragen tijdens de Online Educa. Dus wie weet kom ik in Berlijn wel meer te weten over dit onderzoek.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *