Wat heb je nodig voor het realiseren van drastische verbeteringen binnen je onderwijsinstelling?

Dave Faulkner en Aaron Tait hebben onderzoek gedaan naar scholen die grote veranderingen hebben bewerkstelligd die de kwaliteit van het onderwijs ten goede zijn gekomen. Welke tien zaken hebben deze scholen gemeenschappelijk?

  1. Een enorme gedrevenheid om de school in relatief korte tijd te veranderen. Deze gedrevenheid wordt bevorderd als betrokkenen de problemen aan den lijve ervaren. Alle teams zijn het eens over de zaken die zij belangrijk vinden om aan te pakken.
  2. Schoolleiders hebben de nederigheid om om daadwerkelijk te luisteren naar diverse betrokkenen, en te zwijgen zelfs als datgene wat zij te horen kregen niet strookte met de eigen opvattingen. Op basis hiervan ontwikkelden zij de veranderstrategie.
  3. Schoolleiders waren in staat om zich te focussen op maximaal drie belangrijke onderwerpen om vervolgens  grote inspanningen te leveren om aan deze onderwerpen te werken.
  4. Er was sprake van een gezonde mix van afstemming op centrale afspraken (met bijvoorbeeld een schoolbestuur), en autonomie om verbeteringen vorm te geven (vrijheid binnen duidelijke kaders).
  5. De schoolleiders waren in staat om lerenden, medewerkers en de gemeenschap (zoals ouders) achter de nieuwe richting van de school te verenigen (draagvlak, mobiliseren).
  6. Er was geen sprake van één centrale leider, maar van gedistribueerd leiderschap.
  7. De schoolleiders wisten een innovatiecultuur te bewerkstelligen waarin mensen bereid waren om risico’s te nemen, fouten te maken en waarin innovatie en het oplossen van problemen beloond werden.
  8. De schoolleiders besteedden tijd aan ideeën van hun personeel, lerenden en andere betrokkenen de gemeenschap. Vervolgens en investeerden zij middelen en tijd en regelden zij goedkeuringen die nodig waren om die ideeën te verwezenlijken.
  9. De succesvolle scholen lieten op een creatieve manier zien dat de nieuwe aanpakken werkten. Zij waren in staat op een kwalitatieve en kwantitatieve manier hun verhaal van de verandering te vertellen. Dit leidde weer tot een impuls en middelen voor hun lerende gemeenschap.
  10. De schoolleiders zorgden ervoor dat de succesvolle resultaten werden voortgezet door nieuwe leiders. Zij hadden dus ook de moed om afscheid te nemen na het bereiken van succesvolle veranderingen.

Deze geleerde lessen kun je m.i. ook toepassen op de succesvolle invoering van technology enhancedc learning.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Wilfred Rubens (1964) currently works as an independent consultant on technology enhanced learning. He provides advice, keynotes, presentations, workshops and classes about technology enhanced learning. Wilfred has been professionally involved in e-learning for more than 20 years. For more than 13 years he blogs about ICT and learning. June 2013 he published a book about elearning trends and developments (in Dutch). Recently he was co-author of a book about social learning. Wilfred is also one of the editors of the Dutch portal e-learning.nl, member of the advisory board of the anual Dutch Next Learning conference and member of the advisory board of the ONLINE EDUCA BERLIN. wilfred@wilfredrubens.com http://www.wilfredrubens.com

Tags: , , ,
Top

%d bloggers liken dit: