Wat je moet weten over adaptief leren

Het gebruik van adaptieve technologie voor leren en doceren staat sterk in de belangstelling. Wat is het, wat is de relevantie, wat zijn beperkingen?

Adaptivity

Foto: © iqoncept, Depositphotos

In het verleden heb ik regelmatig aandacht besteed aan de “7 Things You Should Know About”-uitgaven van de Educause Learning Initiative. Onlangs heeft men een editie over adaptief leren uitgegeven.

De indeling is als vanouds:

  • Een scenario beschrijft de relevantie. In dit geval gaat het om een docente die een cursus, waar elk semester veel studenten aan deelnemen, wil herontwerpen dankzij een adaptief leersysteem dat haar onderwijsinstelling aan het invoeren is. Daarmee is zij in staat het onderwijs dankzij oefeningen meer op maat van de studenten te maken (passend bij hun voorkennis). Dankzij data kan de docente meer gericht interveniëren.
  • Een omschrijving waarin adaptief leren als een techniek wordt beschreven om leren te personaliseren (‘datagedreven’).
  • Een korte beschrijving van de werking, waarbij men drie typen technieken onderscheid (gesloten systemen met bestaande leerinhouden, open systemen waarbij de docent zelf leerinhouden en sequenties ontwikkelt, hybride systemen die het midden houden tussen open en gesloten systemen). Men stelt dat systemen leren van interacties door lerenden.
  • Een paragraaf over waar adaptief leren wordt toegepast. Daarbij verwijzen de samenstellers onder meer naar Pearson en naar de Khan Academy, maar ook naar minder bekende leveranciers zoals Realizeit en Smart Sparrow. Verder noemt men hier voorbeelden van Amerikaanse universiteiten die adaptief leren al toepassen.
  • Een passage over de betekenis van adaptief leren (gepersonaliseerd leren op grote schaal mogelijk maken).
  • Een aantal beperkingen van adaptief leren. Daarbij doelt men onder meer op het arbeidsintensieve ontwerp- en ontwikkelproces. Het is noodzakelijk om curricula tot in detail uit te werken en verbindingen te leggen. Ook werken adaptieve toepassingen het beste bij feitenkennis en procedurele kennis. Volgens de ontwikkelaars van het paper moet meer onderzoek worden gedaan naar de beperkingen.
  • Een korte paragraaf over de ontwikkeling van adaptief leren. De auteurs denken dat deze systemen alleen maar beter zullen worden, en dat standaarden zullen zorgen voor interoperabiliteit en uitwisseling.
  • Tenslotte sommen de samenstellers van deze editie van “7 Things You Should Know About” enkele gevolgen voor doceren en leren op. Dankzij deze technologie ben je in staat meer ondersteuning en begeleiding op maat te geven, aan grote groepen studenten.

De Educause Learning Iniative heeft weer een interessant document gemaakt over een relevante ontwikkeling. Men lijkt vooral de potentie van adaptief leren te zien. Persoonlijk vind ik de beperkingen nog stevig van aard (en heb ik een hekel aan een term als ‘datagedreven onderwijs’). Deze trend is echter flink in beweging.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Posted in Didactisch gebruik technologie
Tags: ,

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Volg

Subscribe via RSS
december 2017
m D w d v Z Z
« nov    
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

Archief

Categorieën

%d bloggers liken dit:
Spring naar werkbalk