Wat staat het ‘K12-onderwijs’ komend jaar te wachten, als het gaat om ICT?

THE Journal is er dit jaar vroeg bij. De kerst is nog niet geweest of zij presenteren al de vijf belangrijkste ICT-trends waar het 'K12-onderwijs' komend jaar mee te maken krijgt (onderwijs aan 4-19 jarigen). Ik plaats er meteen mijn opmerkingen bij:

  1. Een toenemend gebruik van e-books. Deze hardware zal snel volwassen worden, en breed geadopteerd. Het wachten is op de ondersteuning van kleur en animaties. Wat betreft voordelen voor het onderwijs komt het artikel niet veel verder dan: leerlingen hoeven minder te sjouwen.
    Elektronische boeken zullen inderdaad breder geaccepteerd worden. Ik zie komend jaar adoptie binnen het Nederlandse onderwijs nog niet snel gebeuren, als ik kijk naar de mate van volwassenheid, de prijs en de beschikbaarheid van Nederlandstalige content. Verder hoop ik op creatieve, didactische toepassingen van deze applicaties. Want anders is de kans groot dat we blijven hangen in consumptief gedrag.
  2. Meer functionaliteit voor netbooks. Door de lagere prijs kunnen netbooks de toegankelijkheid van ICT helpen vergroten. Verder worden netbooks krachtiger, zodat leerlingen aan een dergelijk apparaat voldoende hebben.
    Ik vraag me af of het Nederlandse onderwijs genoegen neemt met de functionaliteit en kracht van netbooks. Of dat we deze kleine laptops toch vooral 'voor er bij' gebruiken.
  3. Docenten zullen in toenemende mate interactieve whiteboards gebruiken, en mede daardoor "engaged learning" vorm geven.
    Volgens mij zet deze ontwikkeling ook bij ons door. De kennis omtrent toegevoegde waarde van deze hardware neemt ook toe. Nu nog breed toepassen, die kennis.
  4. Persoonlijke apparaten infilteren het onderwijs. Denk aan smart phones of iPods. Met dank aan de introductie van draadloos internet.
    Vooral de oudere doelgroep (16 plus) besteedt volgens mij meer geld aan multifunctionele telefoons, de iPod Touch, en dergelijke. En ze gebruiken deze tools ook voor leren. Het is volgens echter nog niet zo dat het onderwijs deze gereedschappen komend jaar al doelbewust en op grote schaal in het onderwijs in gaat zetten.
  5. Technologie zal persoonlijke leertrajecten mogelijk maken. De auteur stelt onder meer:


    On educators' and administrators' wish lists right now is an easier, tech-based way to assess, record and track individual student performance in the classroom. (…) The programs will also integrate benchmarking data for measuring a student's progress against other children, thus paving the way for more individualized, customized curriculum options.


    Dit is niet mijn beeld van persoonlijke leertrajecten. Ik zie veel meer in het benutten van talenten van jongeren, het verbinden van passie met talent, het leveren van bijdragen aan hun dromen en leerbehoeften, èn het inspelen op de bekwaamheden die de moderne samenleving van haar burgers vraagt. Dat betekent inderdaad gepersonaliseerd leren, inclusief een andere manier van beoordelen. Technologie is daarvoor onmisbaar. Maar prestaties van kinderen benchmarken……

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.