Wat wilden we bereiken met leren met behulp van ICT?

Martin Valcke had de eer om de SURF Onderwijsdagen 2005 af te sluiten. Zoals al uit de omschrijving op de website van de SURF Onderwijsdagen bleek, ging Valcke vooral in op "de onderzoeksbasis" van e-learning: onderzoeken wat wel en niet werkt, in welke omstandigheden en onder welke voorwaarden.

Een groot aantal onderzoeken passeerden revue, ook al was er op een aantal terreinen nog weinig onderzoek gedaan. Bijvoorbeeld op het gebied van (tijdens deze Onderwijsdagen veel bejubelde) educatieve games.

Valcke heeft deze middag onder meer gesproken over de vraag of ICT helpt bij:

  • Het presenteren van informatie
  • Het verwerken van informatie
  • Het integreren van informatie

Valcke stelde terecht dat je niet in z’n algemeenheid kunt vragen of ICT effectief is voor leren. Dat is sterk afhankelijk van de doelen die je wilt bereiken, de context, de omstandigheden en kenmerken van de doelgroep (voorkennis, beginner-gevorderd).
Er zijn, kortom, zó veel variabelen in het geding dat een simpel "ja" of "nee" niet gegeven kan worden.

Belangrijk is in elk geval dat ICT wordt ingezet in combinatie met reële ervaringen, dat lerenden voldoende voorkennis hebben waarop zij kunnen voortbouwen, er rekening wordt gehouden met de vraag of een lerende veel of weinig ervaring heeft, èn dat wordt geïnvesteerd in professionalisering van docenten op het gebied van ICT en leren.
De meest positieve resultaten zijn overigens afkomstig uit onderzoek naar samenwerkend leren met behulp van ICT.

Wijnand Aalderink noemt Valcke’s bijdrage "zeer degelijk". Heel verschillend, overigens, als je deze key note vergelijkt met de anderen. Dat blijkt ook uit de dia’s: veel informatie, geen entertainment (al maakte Martin Valcke af en toe een kwinkslag).

Dit was mijn laatste impressie van de SURF Onderwijsdagen 2005. Een overzicht van al mijn berichten vind je via een speciale category.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

2 reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

* Checkbox GDPR is verplicht

*

Ik ga akkoord