Web 3.0 en onderwijs

Het semantische web (oftewel web 3.0) -het internet van de toekomst- kenmerkt zich doordat betekenis wordt verleend aan begrippen. Heel vaak wordt hierbij het voorbeeld “Paris Hilton” gebruikt. Deze woordcombinatie kan meerdere betekenissen hebben. Ander voorbeeld: “Tarzan”….

Dankzij het semantische web houden zoekmachines, dankzij beschrijvingen die aan woorden zijn toegevoegd, rekening met betekenissen van deze woorden. Maar het semantische web doet meer, schrijft James Ohler in The Semantic Web in Education:


Further, it allows users to find relationships between tagged information using inference rules and data organizational tools called “ontologies” that provide logic and structures to the information embedded in websites.

Dit heeft volgens de auteur tot gevolg dat software agents slimmer kunnen zoeken, en mensen werk uit handen kunnen nemen.

Ohler illustreert hoe nieuwe technologieën relaties kunnen leggen tussen bepaalde data (zoals je woonplaats en je reisdoel). Volgens hem leidt dit tot meer effectieve kennisconstructie. De kwaliteit van zoekresultaten verbetert namelijk. Je vindt bijvoorbeeld geen hits, maar krijgt een rapportage die uit verschillende typen bronnen bestaat. Ook ontstaan er rijkere netwerken tussen mensen. Niet, zoals nu, op basis van services (zoals Facebook of LinkedIn) maar op basis van interesses.

The Semantic Web in Education is een toegankelijk geschreven artikel, dat een doorkijk biedt in de toekomst van het internet. Een toekomst die wel eens dichter bij zou kunnen liggen, dan je nu denkt.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.