Webinar effectieve didactiek en blended learning

O2G2 is een koepelorganisatie van 35 openbare scholen in Groningen (primair, voortgezet, speciaal). Hun Online Academie organiseert regelmatig webinars voor medewerkers. Vanmiddag mocht ik een webinar verzorgen over blended learning.

Na drie vragen als opening, zijn we ingegaan op een aantal aspecten.

Simultaan onderwijs en blended learning. Ik heb simultaan onderwijs vergeleken met schaken op meerdere borden tegelijkertijd. Ik heb deelnemers onder andere laten nadenken over de vraag: hoe kun je online lerenden thuis actief betrekken bij jouw les op school? Ik heb zelf ook enkele tips gegeven.

Vervolgens ben ik ingegaan op blended learning en op de volgende ontwerpcriteria die beïnvloede hoe blended learning vorm krijgt:

  • In welke mate leer je binnen de ‘blend’ online?
  • Verzorg je begeleiding online of niet?
  • Wat is de verhouding tussen synchroon en asynchroon online leren?

Ik heb de aanwezigen laten nadenken over de vragen:

  • Hoeveel van het onderstaande onderwijs kan online worden verzorgd (vijf vakken, binnen verschillende scholen)?
  • In welke mate kunnen bepaalde vormen van begeleiding binnen het voortgezet onderwijs synchroon online plaatsvinden?

Daarna zijn we stil blijven staan bij bewezen didactische principes en blended learning:

  1. Laat leerstof actief verwerken (o.a. via oefenen met game-elementen en break-out room sessies).
  2. Voorkennis activeren. Ik heb de aanwezigen laten nadenken over de vraag: wat zijn effectieve manieren om voorkennis te activeren?
  3. Geef duidelijke, gestructureerde en uitdagende instructie (bijvoorbeeld door gebruik te maken van een infographic).
  4. Toetsing als leer- en oefenstrategie (o.a. het exit ticket).
  5. Gebruik voorbeelden (o.a. binnen video’s).
  6. Gebruik feedback (bijvoorbeeld gesproken feedback).

Tenslotte ben ik kort ingegaan op het online investeren in de pedagogische relatie met lerenden.

Ik heb wederom alleen Mentimeter gebruikt.

Hier zijn mijn slides:

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Wilfred Rubens (1964) currently works as an independent consultant, project leader, blogger and teacher in the field of technology enhanced learning. He leads innovative projects, he provides advice, keynotes, presentations, workshops and classes about technology enhanced learning. Wilfred has been professionally involved in e-learning for more than 20 years. For more than 15 years he blogs about ICT and learning. He is (co-)author of a book about elearning trends and developments (in Dutch), and a book about social learning. Wilfred is also one of the editors of the Dutch portal e-learning.nl, member of the advisory board of the anual Dutch Next Learning conference and member of the advisory board of the ONLINE EDUCA BERLIN. wilfred@wilfredrubens.com http://www.wilfredrubens.com

Tags: , , ,

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

* Checkbox GDPR is verplicht

*

Ik ga akkoord

Top

%d bloggers liken dit: