Welke online leeractiviteiten bevorderen betrokkenheid en zelfregulering?

De kwaliteit van het ontwerp van een online cursus en de bekwaamheid van de lerende om online te leren beïnvloeden het succesvol verloop van een online cursus. Binnen digitale leeromgevingen kun je verschillende activiteiten aanbieden die lerenden ondersteunen bij effectief leren.

Bij online leren hebben lerenden proactieve ondersteuning van een docent nodig om hen te helpen met succes te leren. Een digitale leeromgeving speelt een belangrijke rol in het genereren van betrokkenheid en in het helpen ontwikkelen van effectieve leerstrategieën. Lerenden moeten in staat zijn aan timemanagement te doen, beschikken over zelfdiscipline, en strategieën voor effectief studeren en lezen toepassen. Anders raken zijn snel achterop en raken zij verdwaald in een online cursus.

Dit concludeert Dylan Barth in Seven Ways of Engaging the Online Learner to Develop Self-Regulated Learning Skills. Hij beschrijft hoe hij zeven strategieën heeft toegepast in een vier weken durende online cursus. Deze strategieën zijn deels ook relevant voor voortgezet onderwijs en middelbaar beroepsonderwijs.

  1. Gebruik een syllabus, checklist en badges. Geef lerenden een helder overzicht van de structuur van de cursus, de belangrijkste informatie en de deadlines. Geef studenten een checklist waarmee zij hun voortgang eenvoudig kunnen bijhouden. Gebruik badges als zij belangrijke mijlpalen hebben behaald.
  2. Bied studiemateriaal binnen een rijke context aan. Gekoppeld aan de leerdoelen van de cursus en gerelateerd aan de belangrijkste concepten die binnen een cursus aan de orde komen. Lerenden moeten weten waarom zij bepaalde artikelen moeten bestuderen. Door studiemateriaal binnen de context aan te bieden, zijn lerenden ook in staat met meer focus te lezen. Geef daarbij ook de tijdsinvestering aan.
  3. Laat lerenden regelmatig korte quizzen maken waarmee zij kunnen kijken of zij de leerstof hebben begrepen. Gebruik daarbij een vragenpool waarbij je ook eerder gestelde vragen hergebruikt.
  4. Gebruik zogenaamde stapsgewijze discussie-aanwijzingen. Dat betekent dat je lerenden bij asynchrone online discussies niet alleen vraagt om een mening te geven, maar om daarbij bijvoorbeeld ook te refereren naar bepaalde theorieën en dat te doen in een minimum aantal woorden. Lerenden moeten steeds nieuwe informatie, perspectieven of contexten in een lopende discussie inbrengen. Zij moeten bijvoorbeeld ook een eigen bijdrage plaatsen en minimaal twee reacties.
  5. Gebruik video-response ’shout-outs’. Bijdragen van docenten in discussiefora kunnen ondergesneeuwd raken. Tegelijkertijd willen lerenden ook feedback krijgen van docenten of de expert-opvatting van een docent weten. Je kunt korte video-boodschappen maken met feedback of met jouw expert-reactie. Barth heeft aan het eind van elke discussie een reflectieve video gemaakt van 5-7 minuten. Hij heeft dergelijke video’s ook gemaakt voor individuele studenten. Hij schrijft: Video-response shout-outs, therefore, reinforced the importance of paying attention to the connections that instructors make in online courses. Het gebruik van video’s versterkt de aanwezigheid van docenten.
  6. Geef lerenden via video een overzicht van wat er die week wordt behandeld. Houd deze video’s beknopt. Gids lerenden door de belangrijkste concepten van je cursus, via deze video’s. Onderbreek deze video’s met quiz-vragen.
  7. Gebruik reflectieve evaluaties die lerenden stimuleren ook te reflecteren op hun leerproces. Gebruik evaluaties niet alleen voor het vergaren van informatie ter verbetering van de cursus. Dylan Barth gebruikte de evaluatie min of meer als exit ticket.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

* Checkbox GDPR is verplicht

*

Ik ga akkoord