Workshops blended learning en didactiek

Vandaag heb ik bij de Vakschool Schoonhoven twee workshops mogen verzorgen over blended learning en didactiek.

Deze vakschool -onderdeel van ROC Zadkine- verzorgt opleidingen en cursussen op het gebied van goudsmeden, juwelier, uurwerktechniek en zilversmeden. Dit zijn opleidingen waar lerenden bij uitstek ook met hun handen werken. Toch kun je m.i. hier ook online leren combineren met leren tijdens bijeenkomsten.

Eén workshop was bedoeld ter introductie, voor docenten die nog nauwelijks ervaring hadden met ICT in het onderwijs. Ik heb eerst geprobeerd om van het vreemde begrip ‘blended learning’ geen al te beladen term te maken. Ik heb ook aangegeven dat ‘blended learning’ tal van gedaantes kan hebben. Daarbij hebben we ook gediscussieerd over factoren die van invloed zijn op een ‘blended ontwerp’.

Vervolgens zijn we ingegaan op redenen die deze vakschool heeft om te kiezen voor blended learning. Daarna heb ik voorbeelden gegeven van toepassingen die passen binnen een mogelijke ‘blend’ binnen deze school (zoals bestaande video’s gebruiken, video’s gebruiken om vaktechnische handelingen voor te doen of applicaties waarmee je studenten op afstand kunt begeleiden). Daarnaast heb ik ook aandachtspunten geformuleerd, zoals het risico op afleiding of het voorkomen van het vezwaren van de studielast doordat we ‘blended’ leeractiviteiten alleen maar erbij bedenken.

De tweede workshop was bedoeld voor docenten die al meer ervaring hadden met ICT in het onderwijs. Ik heb eerst via een Google Formulier geïnventariseerd welke leertechnologieën de aanwezigen al gebruiken. Daarna ben ik stil blijven staan bij definities van blended learning en doelen die je met blended learning kunt bereiken. Ik heb een aantal modellen voor blended learning geschetst, en met de aanwezigen gesproken over de relevantie van deze modellen voor de eigen school.

We zijn ook stil blijven staan bij de effectiviteit van blended learning en hebben in groepen leertechnologieën verkend. Aan de hand van Merrill’s first principles of instruction hebben we een aantal toepassingen verkend.

Hieronder vind je mijn slides van deze twee workshops.

Workshop vakschool schoonhoven blended learning introductie

Workshop vakschool schoonhoven blended learning gevorderd

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Posted in Didactisch gebruik technologie
Tags: ,

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Volg

Subscribe via RSS
november 2017
m D w d v Z Z
« okt    
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930  

Archief

Categorieën

%d bloggers liken dit:
Spring naar werkbalk