Zelf content maken: kan het makkelijk en goedkoop? (#in #ELE12)

Zoals jullie wellicht weten, ben ik lid van de Programmaraad van het Nationale E-learning Congres (Nationale E-learning Event 2012). Eén van de thema's van dit jaar is 'Morgen aan de slag". Voor het E-learningcongres 2012 op 3 en 4 april 2012 zijn we op zoek naar veel meer tools waarmee je zelf aan de slag kan. 

Het is de bedoeling dat het congres vol zal zijn met praktische workshops om morgen aan de slag te gaan. 

Leveranciers kunnen de mooiste leerobjecten voor je maken.  Maar soms ben je meer gediend met snel, gemakkelijk en goedkoop. 

Reageer als je tips, voorbeelden, cases hebt of kent. Of kan je zelf een workshop geven? Reageren kan via de commentaarfucntie van deze blogpost of privé via a.dierckx[at]sbo.nl

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

5 reacties

  1. Vanuit mijn ervaring in het vormgevings-onderwijs heb ik begin 2011 een e-portfolio website (www.mijneportfolio.nl) opgezet waarin gebruikers zelf gratis hun eigen e-portfolio kunnen samenstellen en vormgeven.
    De e-portfolio’s zijn gebaseerd op de NEN- NTA2035 norm voor e-portfolio’s. De zakelijke variant van het e-portfolio wordt inmiddels geimplementeerd bij organisaties en overheidsinstellingen.
    De flexibiliteit van het systeem biedt naast een e-portfolio ook ruime mogelijkheden om als docent vakinformatie te presenteren en te beheren…
    http://www.mijneportfolio.nl
    voorbeeld.mijneportfolio.nl
    Neem voor vragen contact op via het contactformulier op de site.

  2. Beste Wilfred, Snel, gemakkelijk en goedkoop. Dat zijn nogal wat wensen. Onlangs heb ik een stukje geschreven over het gebruik van een (WordPress) weblog voor het maken van lesmateriaal (http://bernardblogt.wordpress.com/2011/06/14/weblog-voor-lesmateriaal/) dat voldoet aan de gestelde drie eisen. Het lesmateriaal staat voor leerlingen online (http://dichtheid.info) en docenten kunnen het docentenmateriaal op vragen. Via het blog gedeelte kunnen gebruikers op de hoogte gehouden worden op wijzigingen/uitbreidingen (mbv RSS of email). Dichtheid.info gebruikt de gratis versie van Worpdress.
    Succes.

  3. Beste Wilfried, snel, makkelijk , dus laagdrempelig voor docenten en/of te wel e-tutoren in onze DigiPabo is ook een belangrijk aspect om content in te leiden. We experimenteren op dit moment met,zoals ik het noem, “local instruction video’s” die een taak/zelfstudiemodule of een periode kunnen inleiden voor digi studenten. We doen dit met Camtasia. Studenten zijn over het algemeen hier zeker over te spreken. De filmpjes zijn binnen 10-20 minuten gemaakt en binnen 20 minuten verwerkt en geplaatst op Vimeo. De linken naar de video worden dan op het onderwijsplein bij modules geplaatst speciaal voor digi studenten(afstands onderwijs). Op de tutorcourse experimenteren we met korte video’s die de periode opdrachten inleiden en aangeven waar materialen te vinden zijn.
    Een licentie voor Camtasia kost bij SURF ongeveer 110 euro. Als docent/tutor heb ik zelf het programma op een laptop staan, maar in de opleiding hebben we ook een laptop beschikbaar voor het maken van opnames. Door middel van schermopnames kunnen handleidingen worden toegelicht, de vindplaats van content worden geduid en voorbeelden van uitwerkingen gegeven met mogelijk feedback. De opname wordt dus van het scherm gemaakt en met de webcam nog een opname van de docent/ tutor ( meer sociability). Misschien iets voor die conferentie? Ik hoor het wel.
    Eric Poldner/OLL Educatie DigiPabo/ Hogeschool INholland Den Haag

  4. Beste Wilfried;
    Heb je al eens van Silverpoint gehoord? Deze tool is opgenomen in de elo Three Ships N@Tschool! Met Silverpoint kan een docent door verschillende elementen op de pagina te slepen digitaal lesmateriaal maken. Je kan bijvoorbeeld een tekst element toevoegen, een afbeelding, een video of een tabel. En verschillende vraagtypen gebruiken om diagnostisch te toetsen. Een paar voorbeelden kun je zien op http://www.silverpoint.nu
    Wij kunnen een workshop verzorgen waarmee we aan de hand van voorbeelden uit de praktijk direct praktisch aan de gang gaan met de deelnemers. Als je dit wat lijkt sta ik graag tot je beschikking.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.