Zullen nieuwe leertechnologieën de leertechnologieën van de laatste tien jaar vermorzelen?

De geschiedenis herhaalt zich, wordt wel eens gezegd. Dit lijkt in elk geval te gelden voor de hooggespannen verwachtingen van de invloed van ICT op leren, opleiden en onderwijs.

Glazen bolThe next big killer application for the Internet is going to be education. Education over the Internet is going to be so big, it is going to make e-mail look like a rounding error”. Dit citaat is afkomstig van John Chambers, tot 27 juli 2015 CEO can Cisco Systems. Chambers deed deze uitspraak eind jaren negentig in een vraaggesprek met Thomas Friedman. Hij doelde hierbij op de bandbreedte die online onderwijs zou vragen.

Ik moest hier aan denken toen ik de kop Why The Next 10 Years Of Edtech Will Crush The Last 10 vandaag las. Mede dankzij investeerders als Bill Gates en Mark Zuckerberg zal leertechnologie “at the forefront of education reform over the next decade” staan, meent auteur Matthew Lynch.

Hij doelt hierbij op adaptieve technologieën die gepersonaliseerd leren mogelijk moeten maken. Verder meent hij dat blended learning een impuls krijgt omdat algoritmes kunnen helpen bij het vormen van groepen die samen aan opdrachten werken. Deze algoritmes rekenen dan sterke kanten, zwakke kanten en interesses van lerenden uit:

A tech-created schedule will move students through the day according to progress, focus, and interest while integrating each person’s needs with the needs of the class as a whole.

Docenten kunnen zich dan op specifieke, kleinere, groepen en individuen richten. De auteur wijst eveneens op technologieën die ‘maker education’ mogelijk maken en op ontwikkelingen zoals virtual reality.

De verwachtingen ten aanzien van de invloed van nieuwe technologie op leren, opleiden en onderwijs zijn hooggespannen. Net als twintig jaar geleden…..

Maar wellicht geldt hier het citaat van Simon Vestdijk:

Dat de geschiedenis zich herhaalt, is vooral daarom zo leerzaam, omdat zij zich nooit op dezelfde wijze herhaalt. Men kan dus even goed beweren, dat de geschiedenis altijd weer nieuw is.

Technology enhanced learning heeft e-mail niet op- een ‘afrondingsfout’ doen lijken. Maar dat wil dus niet automatisch zeggen dat nieuwe leertechnologie ook geen grote impact zal hebben. Tegelijkertijd zou ons enige bescheidenheid op het gebied van voorspellingen best sieren. Dat leert de geschiedenis namelijk ook. De Bruyckere, Kirschner & Hulshof laten immers zien dat de uitspraak “New Technology Is Causing a Revolution in Education” vooralsnog een mythe is.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Wilfred Rubens (1964) currently works as an independent consultant on technology enhanced learning. He provides advice, keynotes, presentations, workshops and classes about technology enhanced learning. Wilfred has been professionally involved in e-learning for more than 20 years. For more than 13 years he blogs about ICT and learning. June 2013 he published a book about elearning trends and developments (in Dutch). Recently he was co-author of a book about social learning. Wilfred is also one of the editors of the Dutch portal e-learning.nl, member of the advisory board of the anual Dutch Next Learning conference and member of the advisory board of the ONLINE EDUCA BERLIN. wilfred@wilfredrubens.com http://www.wilfredrubens.com

Tags: , ,
2 reacties op “Zullen nieuwe leertechnologieën de leertechnologieën van de laatste tien jaar vermorzelen?
    • Wilfred Rubens schreef:

      Klopt! Voor degenen die deze niet kennen, is dit een ‘must see’.

Top

%d bloggers liken dit: