Drieluik the flipped class (#in)

The Daily Riff besteedt in een drieluik aandacht aan the Flipped Class. Lerenden volgen thuis online instructies en gebruiken klassikale settings voor het gezamenlijk oplossen van problemen, onderzoek en het creëren. In de VS is dit een actueel thema, waar zelfs conferenties aan worden gewijd.

In een eerste blogpost beschrijven Jon Bergmann, Jerry Overmyer en Brett Wilie wat een 'flipped class' wel en niet is. Het is bijvoorbeeld wel een middel om interactie en meer persoonlijke contacttijd tussel lerenden en onderwijsgevenden mogelijk te maken. Maar het is geen synoniem voor een online cursus of voor online videos.

In blogpost 2 verkennen Dan Spencer, Deb Wolf en Aaron Sams summier hoe je je moet voorbereiden om de ommekeer naar een 'omgedraaide klas' te kunnen maken. Begin met de vraag te stellen wat je wilt bereiken met je lerenden. Gebruik de groepsbijeenkomst om de bestudeerde leerstof in een context te plaatsen. Deze en andere tips lees je in deze bijdrage. De auteurs geven hierbij ook aan welke leerdoelen geschikt zijn voor een 'flipped class'. Tenminste: het zijn niet zo zeer leerdoelen, maar leeractiviteiten als je het mij vraagt (interactive questioning, content and idea exploration, enzovoorts).

Jon Bergmann, Jerry Overmyer en Brett Wilie beschrijven in het derde deel van dit drieluik hoe een 'flipped class' er uit ziet. Zij starten hun bijdrage met de reden om een omgedraaide klas vorm te geven:

The main reason, maybe the only reason, to flip a class is to provide more class time for learning and that is the major shift that we are seeing as the flip gains popularity across content areas.

In hun bijdrage schetsen de auteurs tien kenmerken. Daarbij valt vooral de grote verantwoordelijkheid voor lerenden op. Zij leiden zelf verdiepende discussies, zij dagen elkaar inhoudelijk uit tijdens bijeenkomsten, zij stellen onderzoekende vragen. De kenmerken van Bergmann, Overmyer en Wilie zijn overigens niet uniek voor een 'flipped class', en richten zich bovendien alleen op de klassikale setting (en niet op het thuis leren). Zij geven ook aan dat deze manier van werken niet voor iedereen geschikt is.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *