Bekwaamheden om te leren in netwerken (#in)

Moving beyond self-directed learning: Network-directed learning van George Siemens stond al weer een hele tijd in Read it Later om gelezen te worden. Siemens blikt hierin beknopt terug de de derde editie van de open en online connectivisme-cursus, die hij met anderen het afgelopen jaar heeft verzorgd. Hij gaat hierin in op de vraag of het concept van deze cursus veel meer verlangd van lerenden dan als zij zelfgestuurd leren. Siemens stelt:

When faced with learning in complex environments, what we need is something more like network-directed learning – learning that is shaped, influenced, and directed by how we are connected to others. Instead of sensemaking in isolation, we rely on social, technological, and informational networks to direct our activities.

Dit stelt in feite hogere eisen aan lerenden binnen een dergelijke cursus. Niet alleen zelfsturing is nodig, ook het vermogen om online netwerken te vormen en te onderhouden. Verder is het belangrijk dat lerenden kunnen omgaan met massa’s informatie en interacties, stelt Siemens. Bijkomend voordeel is wel dat dit in de postindustriële netwerksamenleving sowieso een belangrijke bekwaamheid is:

To be competent, to be creative, to be adaptable, requires that we are connected.

Het gaat volgens George Siemens er niet om dat network-directed learning vorm krijgt via het “crowd sourcing” concept:

Crowd sourcing involves people creating things together. Networks involve connected specialization – namely we are intelligent on our own and we amplify that intelligence when we connect to others. Connectedness – in this light – consists of increasing, not diminishing, the value of the individual.

Een waardevol inzicht, als je het mij vraagt, dat ook mij samenwerkend leren in het algemeen benadrukt moet worden. Net als bij concepten rond personalisering en persoonlijke leeromgevingen. Individuele bekwaamheden en talenten komen dan herkenbaar bij leren in netwerken aan de orde, en worden gewaardeerd.

 

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Wilfred Rubens (1964) currently works as an independent consultant, project leader, blogger and teacher in the field of technology enhanced learning. He leads innovative projects, he provides advice, keynotes, presentations, workshops and classes about technology enhanced learning. Wilfred has been professionally involved in e-learning for more than 20 years. For more than 15 years he blogs about ICT and learning. He is (co-)author of a book about elearning trends and developments (in Dutch), and a book about social learning. Wilfred is also one of the editors of the Dutch portal e-learning.nl, member of the advisory board of the anual Dutch Next Learning conference and member of the advisory board of the ONLINE EDUCA BERLIN. wilfred@wilfredrubens.com http://www.wilfredrubens.com

Tags: , ,
Top

%d bloggers liken dit: