De information overload is vijfhonderd jaar oud (#in)

Anno 2010 zijn er mensen die klagen dat universiteiten meer kennis produceren en distribueren dan we ooit kunnen gebruiken. Iemand als Nicholas Carr is zelfs bang dat wij daardoor ook afleren om duurzaam aandacht te hebben voor een onderwerp, en niet meer in staat zullen zijn om daadwerkelijk te reflecteren. Creëert moderne technologie een probleem dat onze cultuur en ons brein wel aankunnen?

In Information overload, the early years zet hoogleraar Ann Blair de massa informatie, waarmee we in de 21ste eeuw worden geconfronteerd, in een historisch perspectief. Daarbij kijkt zij naar wat we kunnen leren van hoe onze voorouders om gingen met de grote aantallen boeken die beschikbaar kwamen dankzij Gutenberg's uitvinding.

Blair beschrijft op een leuke manier hoe zeer wetenschappers als Erasmus destijds klaagden over populaire, 'nutteloze', boeken die op grote schaal beschikbaar kwamen.

Happy the illiterate, exclaimed one Italian editor (in the preface to one of his many publications), to be spared the malediction of books!

In die tijd is men technieken en strategieën gaan ontwikkelen die mensen leerden omgaan met de veelheid aan boeken. De bibliotheek is toen opgekomen, en er zijn instructies gekomen hoe samen te vatten. Ook verschenen er boeken met samenvattingen van belangrijke uitgaves. Verder zijn inhoudsopgaven en de index toen geïntroduceerd.

Uiteraard zijn er verschillen tussen de huidige situatie, en de Renaissance. Nu hebben bijvoorbeeld veel mensen, uit praktisch alle lagen van de bevolking, te maken met het fenomeen van de massa informatie. Het gevoel van overvloed, schrijft Blair, hebben we echter gemeen. En ook nu worden weer technologieën en werkwijzen ontwikkeld die ons helpen hiermee om te gaan:

But like the early modern compilers, we too are devising ways to cope. In many ways, our key methods of coping with overload haven’t changed since the 16th century: We still need to select, summarize, and sort, and ultimately need human judgment and attention to guide the process.


Blair geeft daarbij de ontwikkeling van zoekmachines als voorbeeld (zoeken met behulp van algoritmes en datastructuren), net als het gebruik van meer geavanceerde catalogussystemen. Opvallend is dat Blair geen woord wijdt aan het gebruik van sociale media en RSS hierbij.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Wilfred Rubens (1964) currently works as an independent consultant, project leader, blogger and teacher in the field of technology enhanced learning. He leads innovative projects, he provides advice, keynotes, presentations, workshops and classes about technology enhanced learning. Wilfred has been professionally involved in e-learning for more than 20 years. For more than 15 years he blogs about ICT and learning. He is (co-)author of a book about elearning trends and developments (in Dutch), and a book about social learning. Wilfred is also one of the editors of the Dutch portal e-learning.nl, member of the advisory board of the anual Dutch Next Learning conference and member of the advisory board of the ONLINE EDUCA BERLIN. wilfred@wilfredrubens.com http://www.wilfredrubens.com

Tags: , ,
Top

%d bloggers liken dit: