Een vernieuwd model voor werkplekleren (#in)

Jay Cross is bekend geworden van zijn 80-20 'model', waarmee hij illustreert dat informeel leren effectiever is dan formeel leren (terwijl we aan formeel leren meer geld uitgeven). Volgens Cross beklijft leren meer bij informeel leren omdat de relevantie van het leren voor het werk groter is, en werknemers het geleerde moeten toepassen in hun werk.

Op basis van dit model hebben andere auteurs een 70-20-10 model samengesteld, waarin een onderscheid wordt gemaakt tussen ervaringsleren, leren van feedback en observeren, èn formeel leren.

Cross wil nu een model dat meer diepgang biedt, en ook richting geeft over hoe leren leidt tot gedragsverandering.
In A model for workplace learning geeft hij daar een aanzet toe.

Hij legt daarin een relatie met motivatie. Als mensen gemotiveerd zijn om te leren, dan leren zij effectiever. Verder bedt hij leren in binnen de organisatiecultuur.

You can improve the overall learning platform, what I call a workscape, by tweaking cultural norms. This involves things like encouraging experimentation and tolerating mistakes, legitimizing conversation as work, making it easier for people to connect with one another, and providing pointers to expertise and expertise.

Een goede zaak dat Cross zijn model wil reviseren. Terecht dat hij een link legt met motivatie. Ik hoop dat hij dit onder meer uitwerkt aan de hand van de opvattingen van Dan Pink over wat motivatie beïnvloed (autonomie, meesterschap, sociale verbondenheid). Verder zou zijn model aan waarde winnen als hij meer nuance brengt in de dichotomie 'formeel-informeel' (plaats en setting, leerdoelen, leerproces en leerinhouden kunnen meer of minder geformaliseerd worden). Cross zou wat mij betreft ook mogen benadrukken dat weten, weten hoe, laten zien (in een gesimuleerde omgeving) voorwaardelijk zijn voor het in de praktijk toepassen ('doen'). Hij focust wat mij betreft eenzijdig op leren door te doen, op single loop learning Deze vorm van leren kan m.i. ook niet zonder reflectie. Daarbij doel ik ook op het leggen van een relatie tussen praktijkervaringen, toegepast onderzoek en relevante conceptuele kennis (double loop learning).

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

3 reacties

  1. Dank voor je verwijzing naar het model van Cross. Ken je praktijkvoorbeelden van goede leeromgevingen die dit mogelijk maken? En ken je toevallig voorbeelden die in Moodle gemaakt zijn?
    Op de aanstaande Moodlemoot hebben we een thread over ‘Het Nieuwe Leren faciliteren in Moodle’.
    Groet,
    Isabelle
    Bestuurslid Ned-Moove

  2. @Isabelle Langeveld: dit model is nogal conceptueel van aard. Organisatiecultuur en motivatie zie je niet binnen een ELO terug (uit zich hooguit in gebruik). Verder zie je verschillende elementen (de cellen) wel in de praktijk terug.

  3. Dank je, snap ik. Met de cellen binnen het model kun je inderdaad wel leeromgevingen categoriseren. We gaan op zoek naar ELO’s waarin we goed werkende CoP’s zien en workspaces waarin je ontdekkend kunt leren.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.