Online cureren helpt signalen van ruis te onderscheiden (#in #CELSTEC)

Eén van de grootste uitdagingen van de postindustriële netwerksamenleving is het vermogen om de beste en meest relevante inhoud over een onderwerp te vinden, te ordenen en te delen. Dit wordt ook wel ‘online cureren’ genoemd. Scannen, filteren en focussen maken hier deel van uit.

In Online Curation: The What, Why And How laat Robin Good Micah Sifry over dit onderwerp aan het woord. Volgens Sifry zijn er behoorlijk wat kansen voor het tools, werkwijzen en professionals die mensen in staat stellen “the signal from the noise” te onderscheiden.

Om dezelfde reden is er ook een bloeiende markt voor niche media, schrijft Good in zijn blogpost. Hij waarschuwt ook voor Google die -dankzij allerlei slimme marketingtrucs- het vermogen heeft mensen een lens te bieden op de wereld, en daardoor gescheiden realiteiten te creëren. ‘Google gebruiken’ om je te focussen kan dan leiden -zo vertaal ik het- tot een tunnelvisie (idem geldt dat als je op Twitter een eenzijdig samengesteld netwerk hebt). Good stelt:

To fight this issue we need curation and we need to help the worst intellectual disease we have around today: a lot of people just want superficial information. They suck up what they are being served from the mainstream fire-hose without any critical awareness and in a totally passive way.

Onderwijs zou mede daarom gericht moeten op analyseren, kritisch denken en vragen stellen.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Wilfred Rubens (1964) currently works as an independent consultant, project leader, blogger and teacher in the field of technology enhanced learning. He leads innovative projects, he provides advice, keynotes, presentations, workshops and classes about technology enhanced learning. Wilfred has been professionally involved in e-learning for more than 20 years. For more than 15 years he blogs about ICT and learning. He is (co-)author of a book about elearning trends and developments (in Dutch), and a book about social learning. Wilfred is also one of the editors of the Dutch portal e-learning.nl, member of the advisory board of the anual Dutch Next Learning conference and member of the advisory board of the ONLINE EDUCA BERLIN. wilfred@wilfredrubens.com http://www.wilfredrubens.com

Tags: , , ,
One comment on “Online cureren helpt signalen van ruis te onderscheiden (#in #CELSTEC)
  1. Rik Pennartz schreef:

    Helemaal mee eens Wilfred! Learning to learn moet één van de belangrijke onderdelen worden in het onderwijs. en daarbij hoort ook het vinden van onafhankelijke tools die ons daarbij helpen.
    Ik denk dat deze ons kunnen helpen om diepgaande informatie te krijgen over onderwerpen die we juist wel leuk vinden, in plaats van overspoeld te worden met info die we niet of maar half interessant vinden.
    Interessante blog overigens!

Top

%d bloggers liken dit: