Sociale media binnen het Amerikaanse hoger onderwijs (#in)

EduGuru heeft onlangs een vragenlijst uitgezet waarmee werd geïnventariseerd hoe instellingen voor hoger onderwijs sociale media gebruiken. In totaal heeft men van 110 unieke instituten reacties gekregen. De korte teksten en grafieken spreken voor zich. Daarom volsta ik met wat commentaar.

  • De betrokkenen schetsen, vind ik, een behoorlijk positief beeld van de aanwezigheid van scholen op sociale media. Minder positief is dat 56% van de respondenten aangeeft dat de organisatie voornamelijk gebruikt om informatie te zenden. Daar zijn die gereedschappen natuurlijk niet voor bedoeld.
  • Bijna de helft van het aantal scholen heeft beleid als het gaat om sociale media. Ik vind dat veel. Overigens zegt het hebben van beleid, nog niets over de kwaliteit ervan.
  • Bijna alle participerende scholen hebben een Facebook-pagina en een YouTube-kanaal. Mede op basis hiervan vermoed ik dat de vragenlijst niet door een representatieve groep is ingevuld, maar door respondenten die actief zijn met sociale media. De inactieven hebben, vermoed ik, nauwelijks gereageerd.
  • Maar liefst 68% van de scholen heeft een LinkedIn Alumnigroep. Ook dat vind ik veel. Vooral omdat LinkedIn met name in ons land populair is. Illustratief voor de verminderde populariteit van MySpace, is het geringe aantal scholen dat dit sociale medium gebruik maakt (hoewel MySpace natuurlijk vooral vanwege muziek populair was, en dat wellicht minder bij het schoolkarakter past).
  • In vergelijking met Facebook, Twitter, Youtube of LinkedIn blijft de populariteit van weblogs (voor lerenden, docenten en schoolleiders) duidelijk achter. Nog geen 20% van de schoolleiders blogt, overigens.

 

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Wilfred Rubens (1964) currently works as an independent consultant, project leader, blogger and teacher in the field of technology enhanced learning. He leads innovative projects, he provides advice, keynotes, presentations, workshops and classes about technology enhanced learning. Wilfred has been professionally involved in e-learning for more than 20 years. For more than 15 years he blogs about ICT and learning. He is (co-)author of a book about elearning trends and developments (in Dutch), and a book about social learning. Wilfred is also one of the editors of the Dutch portal e-learning.nl, member of the advisory board of the anual Dutch Next Learning conference and member of the advisory board of the ONLINE EDUCA BERLIN. wilfred@wilfredrubens.com http://www.wilfredrubens.com

Tags: , , ,
Top

%d bloggers liken dit: