Stop met het simplisme rond didactiek

Als het gaat om effectieve didactiek, kom je al te vaak onzinnige beweringen en simplistische voorstellingen van zaken tegen. Met verbazing heb ik bijvoorbeeld het artikel Are Lectures Less Effective Than Discussions? van Tyler Mangrum gelezen.

De auteur bekritiseert eerst -terecht- het traditionele overdrachtsmodel van hoorcolleges. Lerenden zijn cognitief gezien niet in staat om te leren van monologen die langer duren dan een kwartier.

In plaats daarvan zouden we klassikale settings beter kunnen gebruiken om via seminars te discussiëren over leerstof.

In a seminar, a student is always expected to complete any assigned reading or coursework prior to arrival, along with notes and questions meant to spark a debate.

Deze manier van leren wordt ook bekritiseerd. Het zijn bepaalde typen lerenden die deze discussies domineren. Een groot deel van de lerenden is passief. Het is aan de docent om ervoor te zorgen dat alle lerenden hierbij worden betrokken.

Mangrum stelt:

So how do you feel about lectures vs. discussions? If you believe that such a format would be more beneficial to your learning experience, try petitioning your student government to propose new learning guidelines at your school.

Ik word hier moe van. Discussies zijn namelijk niet zonder meer leerzaam. Een leerzame discussie organiseren is behoorlijk complex. Bovendien kunnen colleges effectief zijn als je inleidingen afwisselt met activerende werkvormen.

Twee criticasters van het traditionele hoorcollege, Joan Middendorf en Alan Kalish, geven bijvoorbeeld verschillende suggesties om hoorcolleges meer afwisselend en didactisch krachtiger te maken:

  • Verschillende vormen om lerenden vragen te laten genereren.
  • Verschillende manieren om problemen op te lossen.
  • Ideeën genereren.
  • Controversiële onderwerpen behandelen.
  • Zelf-evaluatie.

Het door collega’s van mij ontwikkelde topic over effectieve leerstrategieën beschrijft vanuit cognitief perspectief wat effectieve manieren van leren zijn. Voorbeelden zijn dan:

  • Activeren van voorkennis.
  • Stimuleren actieve tekstverwerking.
  • Combineren van beeld met geluid.

Het ontwikkelen van effectieve leerarrangementen is al met al niet eenvoudig. Maar met simplisme op het gebied van didactiek zijn we zeker niet geholpen.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Tags: , ,
1 Reactie op “Stop met het simplisme rond didactiek
  1. Toon van der Ven schreef:

    Goed gesignaleerd, Wilfred. Veel mensen blijven geloven in een of-ofmodel bij verbetering of innovatie, terwijl het meestal vruchtbaarder zal zijn om in en-en te denken: welke werkvorm is voor welk doel bij welke doelgroep nu geschikt? Staat wat minder stoer maar werkt waarschijnlijk beter.

1 Pings/Trackbacks voor "Stop met het simplisme rond didactiek"
  1. […] las op de blog van Wilfred Rubens een stukje “Stop met simplisme rond didactiek”. Ik miste iets van verwondering. Verwondering bij de diegene die doceert en bij de ontvangers. Ik […]

Abonneer via email

Volg

Subscribe via RSS
juli 2019
M D W D V Z Z
« jun    
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031  

Archief

Categorieën

Top

%d bloggers liken dit: