Wat maakt leren in netwerken krachtig (#in)

In Unleashing the Power of Networked Learning beschrijft Martha Stone Wiske dat studenten steeds meer belangstelling krijgen voor leren in netwerken. Uit deze blogpost haal ik ook een aantal kenmerken van deze manier van leren, zoals:

  • Lerenden participeren op een veel actievere manier in het leerproces (learner-generated).
  • Social presence is een belangrijke randvoorwaarde voor leren (en wordt o.a. bereikt door informele conversaties).
  • Explicitering van doelen en verwachtingen is belangrijk, net als het ontwikkelen van een vertrouwensband.
  • Onderwerpen moeten authentiek en betekenisvol zijn voor lerenden.
  • Lerenden creëren een gemeenschappelijke taal.
  • De manier van converseren verschikt sterk van de traditionele manieren van leren:

    We are tapping into a cacophony of rapid fire exchange that is more like scrappy conversation bursts at a party than orderly discourse of academic knowledge building.

Als het onderwijs aansluiting wil krijgen cq houden bij jongeren, die op deze manier leren, dan zou zij wel eens deze 'kunst van leren' af moeten kijken.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Wilfred Rubens (1964) currently works as an independent consultant on technology enhanced learning. He provides advice, keynotes, presentations, workshops and classes about technology enhanced learning. Wilfred has been professionally involved in e-learning for more than 20 years. For more than 13 years he blogs about ICT and learning. June 2013 he published a book about elearning trends and developments (in Dutch). Recently he was co-author of a book about social learning. Wilfred is also one of the editors of the Dutch portal e-learning.nl, member of the advisory board of the anual Dutch Next Learning conference and member of the advisory board of the ONLINE EDUCA BERLIN. wilfred@wilfredrubens.com http://www.wilfredrubens.com

Tags: ,
2 reacties op “Wat maakt leren in netwerken krachtig (#in)
  1. Hallo Wilfred,
    Er zit zeker veel kracht in het benutten van (digitale) netwerken bij leren en kenniscreatie. Ik ben zelf erg benieuwd hoe het vrijblijvende, vluchtige karakter van digitale netwerken zich kan verhouden tot committment om samen iets van meerwaarde te creeren dat de (ook waardevolle) persoonlijke uitwisseling overstijgt. Een mooi en inspirerend voorbeeld hiervan vind ik de linkedingroep van HRnl, waar de combinatie van een linkedingroep, heldere afspraken over een gezamenlijk doel (samen werken aan een publicatie) en fysieke bijeenkomsten succesvol lijkt. Heldere en beknopte regels voor deelname aan de groep lijken te werken, de toon is overwegend positief en professioneel. De facilitator van de groep (Remco Mosterman) durft de groep zelfsturend te laten zijn, en het proces filtert vanzelf de echte medeschrijvers uit. Zo zie je een ondercheid ontstaan tussen daardwerkelijk kennis creeren en kennis en meningen uitwisselen. Intrigerend om te zien, en wat mij betreft een dik compliment voor Remco Mosterman!
    Brenda Zandsteeg

  2. Wilfred Rubens schreef:

    @Brenda Zandsteeg: dank voor je voorbeeld. Ik vraag me wel af of hierbij niet eerder sprake is van leren in een community, in plaats van leren in een netwerk. Zie http://wilfredrubens.typepad.com/wilfred_rubens_weblog/2007/04/leren_in_een_co.html

Top

%d bloggers liken dit: