Rol van de docent bij leren in netwerken

Als leren steeds meer in netwerken plaats vindt, wat betekent dat dan voor de rol van de docent? Deze vraag probeert George Siemens in een recente blog post te beantwoorden.

Binnen 'traditioneel' onderwijs heeft de docent een dominante rol. Bij leren in netwerken bepaalt een docent veel minder wat er geleerd wordt, en in welke volgorde. Met name expertkennis is op veel meer plekken aan te boren, en ook vinden interacties gefragmenteerd plaats. Desalniettemin wil je dat bepaalde leerdoelen worden bereikt. Dit vraagt van de docent dat hij de volgende rollen vervuld:

  • De docent kan extra aandacht geven aan bepaalde berichten of ideeën. Bijvoorbeeld door een bericht te re-tweeten. Hij fungeert daarmee als een versterker.
  • De docent organiseert de kritische dialoog, stimuleert discussies en speelt ook zelf een actieve rol door vragen te stellen, te reflecteren en lerenden op alternatieven te wijzen.
  • De docent helpt de lerende zijn/haar weg te vinden binnen de leeromgeving (die vaak bestaat uit meerdere applicaties). Bijvoorbeeld door lerenden te helpen filteren en patronen te herkennen. Siemens staat hier later nog expliciet bij stil.
  • De docent fungeert als aggregator van content en conversaties (samen brengen, samen vatten). Een technologie als RSS is hierbij ook belangrijk. Toch denkt Siemens dat aggregatietechnologie nog voor verbetering vatbaar is en docenten dus een belangrijke rol op dit gebied vervullen.
  • De docent fungeert als filter. "Expertise still matters", schrijft George Siemens. Toch is de docent niet de enige filter van 'waardevolle' informatie:

    The singular filter of the teacher has morphed into numerous information streams, each filtered according to different perspectives and world views.

  • De docent doet voor. De docent laat ook zien wat leren is.
  • De docent geeft zelf het goede voorbeeld door online aanwezig te zijn. H/zij heeft zelf een online identiteit.

Een mooi overzicht, al zou Siemens wat meer aandacht hebben kunnen schenken aan de coachende rol bij virtuele groepsdynamische processen. Aan de andere kant kan bij de praktische uitvoering hiervan sprake zijn van een grote dominantie van docenten. Dat risico ligt wat mij betreft vooral op de loer bij de rol als aggregator en filter. De rol van versterker is bovendien een gevaarlijke. Je loopt daarmee het risico dat je als docent op een verborgen manier dominant wordt (zie ook de opvattingen over het hidden curriculum)

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.