Afnemende belangstelling voor traditionele vormen van e-learning

Er wordt een behoorlijke aardverschuiving verwacht op het gebied van e-learning. Traditionele vormen maken daarbij plaats voor meer ‘agile’ vormen van e-learning.

Sterke afnameAnalist Ambient Insight heeft in augustus 2016 een opzienbarend rapport gepubliceerd over de ontwikkeling van e-learning (pdf). Via L&D Professional ben ik er pas vandaag op gestuit.

Ambient Insight voorspelt in dat rapport een flinke afname van inkomsten uit traditionele vormen van e-learning, de zogenaamde self-paced e-learning (online cursussen die je individueel volgt). In 2021 zou hier ruim 13 miljard dollar minder aan uit worden gegeven dan in 2016 het geval was. Verder zullen organisaties veel minder vaak gebruik maken van een traditioneel leermanagement systeem, en ook van LMS wisselen.

Deze ontwikkeling wordt voor een deel veroorzaakt door de economische crisis in een land als Brazilië. Een andere reden is ook dat organisaties zoeken naar alternatieve vormen van e-learning zoals content van beperkte omvang, agile ontwikkelde content, ‘social learning’, de grote hoeveelheid vrij verkrijgbare content, of betaalbare vormen van serious gaming.

Op dit moment bevindt de mondiale e-learning industrie zich volgens de analist in het midden van een ‘perfect storm’. Een gebrek aan innovatie zou debet zijn aan deze ontwikkeling, net als het bereiken van het einde van de product levenscyclus of het feit dat bij self-paced e-learning sprake is van ‘commoditisering’ (makkelijk uitwisselbare standaardgoederen). Ook zoekt de markt naar alternatieve vormen van technology enhanced learning, uit ontevredenheid met de kosten-baten ratio. Ontwikkelingslanden kiezen vaak direct voor nieuwe vormen van e-learning, in plaats van self-paced e-learning.

Er wordt al vele jaren gepleit voor andere vormen van e-learning, dan de traditionele online cursussen die je individueel volgt. Content zou snel te ontwikkelen moeten zijn, en in korte tijd te bestuderen of raadplegen. Leertechnologie zou vooral professionals in staat moeten stellen om van en aan elkaar te leren. Performance support is weer bezig aan een comeback. Adaptieve technologie zou lerenden meer op maat moeten kunnen ‘bedienen’.

Er is lang vastgehouden aan de online cursus als dé belangrijkste vorm van e-learning. Online cursussen zijn ingezet, terwijl vragen en behoeften van individuen en organisaties om andere oplossingen vroegen. Analist Ambient Insight maakt duidelijk dat deze cursussen de komende jaren niet zullen verdwijnen. De dominantie neemt wel af. Ik ben daar niet rouwig om.

Nota bene: de kop boven het artikel L&D Professional –Is workplace learning broken?– kan ik niet plaatsen.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Posted in Wetenswaardigheden
Tags: ,

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Volg

Subscribe via RSS
september 2017
m D w d v Z Z
« aug    
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930  

Archief

Categorieën

%d bloggers liken dit:
Spring naar werkbalk