AI gebruiken om aantekeningen bij instructies te maken? Niet doen!

Het automatisch kunnen omzetten van spraak naar geschreven tekst is één van de toepassingen op het gebied van kunstmatige intelligentie (AI). Volgens Matthew Lynch biedt deze toepassing kansen voor lerenden als het gaat om het maken van aantekeningen tijdens onderwijsbijeenkomsten. Ik heb hier ernstige twijfels bij.

Lynch schrijft over software -EVA van Voicea- die je tijdens vergaderingen kunt gebruiken om automatisch verslag te maken. De software herkent de sprekers en is ook nog eens in staat de belangrijkste punten en acties samen te vatten. Als deelnemer kun je je dan concentreren op de discussie. De microfoon moet zich wel in de nabijheid van de spreker bevinden, en is daarom niet heel geschikt voor interacties in collegezalen.

Hij schrijft ook over Sonocent. Met behulp van deze software kun je screencasts maken waarbij gesproken tekst wordt omgezet in geschreven tekst. De software maakt zelf kleine leereenheden, op basis van pauzes die een spreker inbouwt. Deze software wordt ook gebruikt door lerenden met leerproblemen of bepaalde stoornissen.

Volgens Matthew Lynch laten deze applicaties de potentie zien van software die het mogelijk maakt aantekeningen tijdens onderwijsbijeenkomsten automatisch te genereren, waarbij de software ook nog eens de belangrijkste punten samenvat. De toepassingen zijn volgens hem nu overigens nog niet perfect.

Lynch stelt:

Such solutions, especially if they could summarize the important aspects of a lecture, would be invaluable to students who could then focus all their attention on the lecture while knowing that notes are being created for them.

Lynch gaat er vanuit dat je als lerende net zo snel moet schrijven, als een docent spreekt. Volgens hem is dat niet mogelijk. Daardoor mis je belangrijke zaken.

Volgens mij is dit een ernstige misvatting. Je moet juist niet letterlijk opschrijven wat een docent vertelt. Je leert juist door de belangrijkste zaken te selecteren en deze in je eigen woorden op te schrijven. Je verwerkt informatie dan beter. Dat doe je vooral als je niet in staat bent om letterlijk op te schrijven wat iemand verteld.

Daarom kunnen de meeste mensen ook beter aantekeningen op papier maken dan op een laptop. Ze typen sneller dan ze kunnen schrijven, en zijn daardoor geneigd om letterlijk op te schrijven wat een spreker verteld.

Ik kan me wel voorstellen dat lerenden eigen aantekeningen maken, en deze vervolgens vergelijken met de aantekeningen van een AI-applicatie. Het is wel te hopen dat lerenden dankzij de beschikking over machine-gegenereerde aantekeningen, de eigen aantekeningen niet met de Franse slag maken.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Wilfred Rubens (1964) currently works as an independent consultant on technology enhanced learning. He provides advice, keynotes, presentations, workshops and classes about technology enhanced learning. Wilfred has been professionally involved in e-learning for more than 20 years. For more than 13 years he blogs about ICT and learning. June 2013 he published a book about elearning trends and developments (in Dutch). Recently he was co-author of a book about social learning. Wilfred is also one of the editors of the Dutch portal e-learning.nl, member of the advisory board of the anual Dutch Next Learning conference and member of the advisory board of the ONLINE EDUCA BERLIN. wilfred@wilfredrubens.com http://www.wilfredrubens.com

Tags: , ,
1 Reactie op “AI gebruiken om aantekeningen bij instructies te maken? Niet doen!
  1. Maria Trepp schreef:

    Handgeschreven aantekeingen zijn bveel beter voro geheugen https://redbooth.com/blog/handwriting-and-memory

Top

%d bloggers liken dit: