Artikelen over technologie ondersteund onderwijs na de zomervakantie

Tijdens mijn vakantie ben ik weer diverse artikelen tegen gekomen met tips en reflecties met betrekking tot het onderwijs van na de zomervakantie, waarbij leertechnologie als gevolg van ‘corona’ een noodzakelijke rol zal spelen. Een aantal van die bijdragen wil ik kort samenvatten.

10 Tips for Transitioning to Teaching Online

Dit overzicht bevat een aantal voor de hand liggende maar niet altijd toegepaste suggesties. Zoals: geef technische en inhoudelijke ondersteuning of gebruik technologie als een middel om bepaalde doelen te bereiken. De auteur adviseert docenten ook om open te staan voor leren. Docenten zouden ook ‘aanwezig’ moeten zijn bij online leren, en reflecteren op hun praktijk.

Twenty tips for online instruction

Dit overzicht is van Larry Ferlazzo. Het overzicht bevat een aantal suggesties die zeker de moeite waard zijn. Bijvoorbeeld: gebruik video om jezelf als docent voor te stellen. Of voorkom dat je lerenden overlaadt met opdrachten (‘minimal but meaningful‘). Diverse tips hebben betrekking op het aanbrengen van een duidelijke structuur. Maar ook: ‘show compassion’ en ‘haal adem en glimlach’.

Can Schools and Colleges Bring an In-Person Feel to Remote Campuses?

Deze bijdrage gaat over een belangrijk vraagstuk waarmee onderwijsinstellingen kampen die (noodzakelijkerwijs) veel online leren (moeten) toepassen, zoals universiteiten en hogescholen. Hoe kun je aandacht besteden aan sociale aspecten van het onderwijs? Elkaar ontmoeten, binding bevorderen. Dat soort zaken. Zie ook de bijdrage: Even bijpraten.

Het gaat er bijvoorbeeld om dat technologieën worden gebruikt die deelnemers in staat stellen elkaar spontaan te ontmoeten. De gebruikelijke leertechnologieën faciliteren dit proces maar slecht. Een docent of administrator moet sessies en ruimtes aanmaken. Lerenden kunnen dit zelf niet. Dat belemmert spontane online ontmoetingen. Overigens faciliteert WhatsApp dit wel (in combinatie met ruimtes in Facebook’s Messenger). Dit is helaas niet ‘AVG-proof’.

Verder zie je dat applicaties werken aan interfaces waarbij gebruikers meer het gevoel hebben bij elkaar in een fysieke ruimte te zitten (denk aan één van de nieuwe opties in Teams). Daarnaast wordt gekeken naar het gebruik van avatars.

In deze bijdrage passeren een aantal technologieën de revue. Er wordt zelfs weer gekeken naar Second Life. Het gaat echter ook om het faciliteren van activiteiten en processen. Zoals het organiseren van virtuele speurtochten of het samen spelen van online spellen.

After the Pandemic, Higher Education Can’t Afford to Go Back to ‘Normal’

Mordecai I. Brownlee is vice president van student success van het St. Philip’s College in San Antonio, Texas. Volgens hem daagt COVID-19 onderwijsinstellingen uit om hun persistentie- en retentiestrategieën te heroverwegen, evenals hun aanpak van het onderwijs en het leren. Daarbij benadrukt hij ook de noodzakelijke extra aandacht voor lerenden uit achtergestelde groepen.

Brownlee zoekt de oplossing met name in het herontwerpen van curricula waarin kleinere eenheden en een hechtere verbinding tussen leren en werken belangrijke elementen zijn. Verder is flexibilisering hierbij een sleutelbegrip.

Most fall classes will be online. What about courses that can’t be?

Ook dit is uiteraard een zeer relevant vraagstuk. In deze bijdrage komen gebruikelijke maatregelen aanbod waarmee toch praktijklessen kunnen worden verzorgd. Zoals het gebruik van mondmaskers en het gespreid laten deelnemen van lerenden aan praktijklessen. Ook kunnen lerenden elders oefenen. Afhankelijk van de inhoud kun je bepaalde handelingen, zoals koken, ook thuis oefenen waarbij docenten online mee kijken.

Opvallend genoeg worden online simulaties (al dan niet via virtual reality) niet genoemd.

How colleges with hybrid instruction can support online students this fall

Het is volgens de auteur van deze bijdrage moeilijk om ervoor te zorgen dat lerenden op afstand en ‘fysiek’  kwalitatief vergelijkbaar onderwijs krijgen als ze samen lessen volgen. Daarom bevat deze bijdrage tips hoe je dit type ‘hybride onderwijs’ vorm kunt geven. De nadruk ligt daarbij op het gebruik van passende technologie die veel interactie faciliteert, zoals grote monitors die lerenden op afstand in beeld brengen of het gebruik van ‘panoramic cameras‘. Maar verder is ook het inrichten van een passende structuur van belang (op welke manier communiceer je binnen een dergelijke situatie?).

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Wilfred Rubens (1964) currently works as an independent consultant, project leader, blogger and teacher in the field of technology enhanced learning. He leads innovative projects, he provides advice, keynotes, presentations, workshops and classes about technology enhanced learning. Wilfred has been professionally involved in e-learning for more than 20 years. For more than 15 years he blogs about ICT and learning. He is (co-)author of a book about elearning trends and developments (in Dutch), and a book about social learning. Wilfred is also one of the editors of the Dutch portal e-learning.nl, member of the advisory board of the anual Dutch Next Learning conference and member of the advisory board of the ONLINE EDUCA BERLIN. wilfred@wilfredrubens.com http://www.wilfredrubens.com

Tags: , ,
Top

%d bloggers liken dit: