Belemmeringen voor de adoptie van xAPI

Als het gaat om de implementatie van nieuwe technologie dan krijgt het onderwijs weleens het verwijt, technologie enhanced learning traag te adopteren. Het bedrijfsleven kan er echter ook wat van, zo blijkt uit de adoptie van xAPI. Terwijl deze technologische specificatie toch zo veel belovend is. Net als binnen het onderwijs zijn er echter ook binnen het bedrijfsleven belemmeringen die de adoptie van deze nieuwe technologie verhinderen.

xAPI kan worden gebruikt voor het monitoren van verschillende leerervaringen.  Volgens Wikipedia maakt de Experience API (xAPI) specificatie het mogelijk dat leerinhouden en leersystemen met elkaar verbonden worden zodat data van allerlei typen leerervaringen kunnen worden vastgelegd en gevolgd. Deze leerervaringen, de data althans, worden dan vastgelegd in een zogenaamde Learning Record Store (LRS), die weer gebruikt kunnen worden in combinatie met leermanagementsystemen.

De eerste ‘release’ van xAPI was in april 2013. Het initiatief is in 2011 gestart (aanvankelijk werd over TinCan gesproken). Deze specificatie zou de tekortkomingen van SCORM -als het gaat om het het analyseren van data over leren- moeten helpen oplossen.

Binnen het onderwijs heb ik nooit heel veel enthousiasme bespeurd voor xAPI (wel voor learning analytics). Bedrijven, die zich met leertechnologie richten op leren binnen arbeidsorganisaties, reageerden veel positiever op deze ontwikkeling.

Megan Torrence gaat mede aan de hand van een onderzoek in op de stand van zaken van de adoptie van xAPI. Wat blijkt?

  • Iets meer dan 20% van de ondervraagden houdt zich helemaal niet bezig met xAPI.
  • Bijna 50% vindt de ontwikkeling interessant, maar past xAPI niet toe.
  • Ongeveer 15% voert experimenten uit.
  • Een paar procent heeft xAPI volledig geïmplementeerd.
  • De overigen voeren projecten uit.

Zes en een half jaar na de eerste release. Aan de investeringen door marktpartijen ligt het niet, schrijft Torrence. De belangrijkste vijf belemmeringen voor een brede adoptie zijn volgens het onderzoek:

  • Gebrek aan kennis en vaardigheden.
  • Gebrek aan geïdentificeerde behoefte (voor welk probleem is xAPI een oplossing?).
  • Geen Learning Record Store (LRS) beschikbaar.
  • Gebrek aan tijd.
  • Gebrek aan leiderschap.

Torrence is echter positief gestemd. Zij ziet dat organisaties investeren in kennisontwikkeling en experimenten. Een goed startpunt, meent zij.

Van de top vijf belemmeringen zijn een gebrek aan kennis en vaardigheden en de beschikbaarheid van een LRS het meest eenvoudig te verhelpen. Een gebrek aan tijd los je op als sprake is van leiderschap en van een geïdentificeerde behoefte. Beiden zorgen namelijk voor prioriteit.

Het is echter de vraag of kennisontwikkeling en experimenten hierbij behulpzaam zijn. Meestal vloeien experimenten voort uit een gevoelde urgentie.

Als bedrijven en onderwijsinstellingen nieuwe technologie traag adopteren, dan hebben zij daar vaak geldige redenen voor. Zoals een ervaren gebrek aan urgentie. Laat leidinggevenden daarom zien, maak aannemelijk, wat de toegevoegde waarde is van xAPI.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Wilfred Rubens (1964) currently works as an independent consultant on technology enhanced learning. He provides advice, keynotes, presentations, workshops and classes about technology enhanced learning. Wilfred has been professionally involved in e-learning for more than 20 years. For more than 13 years he blogs about ICT and learning. June 2013 he published a book about elearning trends and developments (in Dutch). Recently he was co-author of a book about social learning. Wilfred is also one of the editors of the Dutch portal e-learning.nl, member of the advisory board of the anual Dutch Next Learning conference and member of the advisory board of the ONLINE EDUCA BERLIN. wilfred@wilfredrubens.com http://www.wilfredrubens.com

Tags: , , , , ,
Top

%d bloggers liken dit: