Ben je klaar voor mobile learning?

Jongeren van vandaag de dag groeien op met alom tegenwoordige technologie (draadloos, mobiel). Mede daarom wordt deze technologie steeds vaker voor leerdoeleinden ingezet. Het artikel Are You Ready for Mobile Learning? geeft een overzicht van verschillende mobiele technologieën, de mogelijkheden voor leren en de voor- en nadelen. Daarbij gaan de auteurs in op eenvoudige technologieën zoals USB-sticks, maar ook op hoogdrempelige tools als ultra-mobiele PC’s.

Maar het meest aardige onderdeel van dit artikel is toch de passage over de pedagogisch-didactische gevolgen:

Educators will have to shift from being transmitters of knowledge to facilitators of learning in order to create new learning pathways that are more situated, personal, collaborative, and long term.

De auteurs, Joseph Rene Corbeil en Maria Elena Valdes-Corbeil, hebben ook onderzocht of studenten van hun faculteit  en de faculteit zelf ‘klaar’ zijn voor mobile learning. Ik vind dit een wat vreemd onderzoek. De auteurs kijken bijvoorbeeld naar welke mobiele tools worden gebruikt, welke activiteiten ‘mobiel’ worden uitgevoerd en vragen vervolgens ‘Ben je klaar voor mobile learning?’ Een vraag die m.i. vooral tot sociaal wenselijke antwoorden leidt.

De auteurs maken in het laatste deel van het artikel wel zinvolle opmerkingen over het educatieve gebruik van podcasting. Zij stellen bijvoorbeeld dat podcasts niet al te complexe vraagstukken moeten behandelen omdat studenten meestal podcasts beluisteren als zij ook andere taken uitvoeren (en bijvoorbeeld niet in de gelegenheid zijn om aantekeningen te maken). In feite vormt de subkop van het artikel dan ook de belangrijkste conclusie:

Frequent use of mobile devices does not mean that students or instructors are ready for mobile learning and teaching

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *