Bestaat er een app voor leren? (#in)

Apple stelt dat voor alles wel een app bestaat. Tech&Learning bespreekt een rapport dat aan deze uitspraak refereert: Learning: Is there an app for that?

Apparaten als de iphone of ipod touch figureren steeds vaker aan de top van verlanglijstjes van kinderen. Ook neemt de verkoop van educatieve apps via iTunes sterk toe:

A 2009 content analysis conducted by The Cooney Center revealed that 60 percent of the 25 top-selling paid applications in the education section of the iTunes App Store target toddlers and preschoolers. In addition, a Kaiser Family Foundation study confirmed childrenā€™s usage of such devices is growing rapidly, noting that children spend an average of about one hour per day using mobile devices.

Ouders geven jonge kinderen vaak een mobiele telefoon, ook al is men terughoudend of kinderen deze wel moeten gebruiken. De onderzoekers hebben echter het mobile media pass-back effect ontdekt. Ouders geven massaal hun iphone of ipod touch aan hun kinderen, bijvoorbeeld tijdens een autorit, ook al aarzelen zij dus sterk om hun kinderen mobiele technologie te laten gebruiken.

Verder gaat dit artikel in op onderzoeken waaruit blijkt dat mobiele applicaties leiden tot verbeteringen op het gebied van taalontwikkeling:

Children made gains in vocabulary comprehension, letter-identification and rhyming after use of the apps. Vocabulary improved as much as 31 percent for children who played with the MARTHA SPEAKS Dog Party app.

Dergelijke bevindingen stellen, schrijft Tech&Learning, nieuwe uitdagingen aan het ontwerp van educatieve apps. Het artikel geeft ook richting aan de degenen die deze applicaties gaan ontwerpen. Voorbeelden van aanbevelingen zijn: 

  • Houd rekening met de motorische ontwikkeling van kinderen.
  • Ontwikkel applicaties die de belangstelling van kinderen vasthouden.
  • Gebruik mobiele apparaten als aanvullende tools bij leren.
  • Betrek ouders bij de ontwikkeling van de apps.

 

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

2 reacties

  1. Volgens Sugata Mitra is het device de app for learning šŸ˜‰ En bij het leren met die app’s maakt het ontwerp en het ontwikkelingsniveau van de lerende kennelijk niets meer uit.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

* Checkbox GDPR is verplicht

*

Ik ga akkoord