Blogvangelisatie?

De laatste tijd kom ik wel eens de term "blogvangelisatie"  tegen. Een samentrekking van weblog en evangelisatie, natuurlijk. Hieronder vallen activiteiten die er toe moeten leiden dat -met name- docenten overtuigd worden van het nut van weblogs.

Volgens mij moeten we dat niet doen. We hebben volgens mij te lang geprobeerd docenten te overtuigen van het nut van ICT in het onderwijs (en nu dus weblogs). Het werkt mijns inziens beter als we andere strategieën toepassen. Docenten bijvoorbeeld de ruimte geven om te onderzoeken en ontdekken. Niet met een opgeheven vinger het (weblog)evangelie verkondigen. Maar hen nieuwsgiering maken, prikkelen en ondersteunen. Workshops hebben volgens mij maar zeer beperkte waarde voor docenten die redelijk afhoudend staan ten opzichte van ICT. Een buddy systeem en zelf ervaren (zelf ontwikkelen) zouden wel eens meer impact kunnen hebben.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

2 reacties

  1. Een docent is een merkwaardig wezen. Ik kan het weten, ik ben er zelf een. Een docent is per definitie overtuigd van zijn eigen kunnen en kennen. Elk alternatief (pc of mede-docent) wordt met gepast wantrouwen begroet. Daarbij is de persoonlijke interactie die de docent met zijn klas heeft (of meent te hebben!) het wapen om te stellen dat ICT zijn/haar functie niet kan overnemen. Is het daarom dat veel projecten die in speeltuin- of andere creatieve vorm ICT in het onderwijs al lang in het verleden aanboden – ik denk aan het 100 scholen project begin jaren 80 waar de P2500 en P2000 computers beschikbaar werden gesteld – zich nauwelijks konden verheugen in enthousiaste docenten? Docenten die zich op vrijwillige basis moesten laten bijscholen – in hun vrije tijd?
    Toch, met de integratie van de pc/ICT in het hedendaagse huishouden en de opgroeiende jeugd en de afhankelijkheid van ICT bij het bedrijfsleven, kan het niet anders zijn dan dat ook zij (en de nieuwe generatie docenten) de weerstand laten varen. Hoe dat met weblogs gaat? Wie het weet mag het zeggen..

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *