Componenten van de digitale leeromgeving in de praktijk

SURF heeft een Learning community Digitale leeromgeving geïnitieerd. Dit is een 3-daagse leergang voor universiteit- en hogeschoolmedewerkers die zich bezig houden met thema’s rond de digitale leeromgeving. Men had mij gevraagd om rond het onderwerp “De inrichting van de digitale leeromgeving” te vertellen hoe Zuyd Hogeschool invulling geeft aan de componenten van de digitale leeromgeving.

Zuyd heeft mij vanaf september 2016 ingehuurd als programmamanager DLO. Ik was verantwoordelijk voor de voorbereiding en inhoudelijke begeleiding van het aanbestedingstraject. Na het maken van een keuze ben ik verantwoordelijk voor de implementatie. Verder ben ik ook weer betrokken bij de ontwikkeling van yOUlearn, de digitale leer- en werkomgeving van de OU. yOUlearn is gebaseerd op portalsoftware Liferay waar zogenaamde portlets aan zijn toegevoegd. Dit is ook een leeromgeving die bestaat uit een samenhangend geheel van componenten die voor leren en doceren kunnen worden gebruikt.

Toen ik bij Zuyd startte vormden architectuurprincipes (o.a. SaaS, tenzij, geen maatwerk, tenzij) en een visiedocument belangrijke kaders. Citaat uit dat visiedocument:

Vanuit de wens naar meer flexibiliteit, de mogelijkheid om op het juiste moment over nieuwe functionaliteiten te kunnen beschikken en exact de geschikte functionaliteit te kunnen bepalen ligt het niet voor de hand om een all-in-one systeem te kiezen maar gaat de voorkeur uit naar een meer hybride systeem.

Ik was van mening dat deze benadering onvoldoende handen en voeten gaf voor een aanbestedingstraject. Mede omdat een “hybride systeem” m.i. nog geen realiteit is. We gaan wel die richting uit, maar daar heb je op korte termijn niets aan als je moet aanbesteden.

Daarom hebben we vijf scenario’s ontwikkeld en intern uitgebreid besproken:

  • Zuyd kiest voor een kern-LMS waarmee je andere applicaties kunt koppelen.
  • Zuyd kiest toch voor een all-in-one systeem omdat een hybride systeem vooralsnog een mooi concept is.
  • Zuyd kiest principieel voor een open source oplossing.
  • Zuyd kiest voor de benadering van een portal waarmee je andere applicaties kunt integreren (denk aan Office 365 met andere applicaties)
  • Zuyd participeert in yOUlearn (het initiatief van de OU).

Zuyd heeft uiteindelijk voor het kern-LMS-scenario gekozen. We hebben daarbij ook gekeken naar de componenten van een DLO die SURF onderscheidt (pdf).

Wat ik wel merk is dat veel betrokkenen eigenlijk een Zwitsers zakmes willen. Dus een alles in één systeem. Zo’n systeem zou goedkoper zijn, beter beheersbaar en meer gebruikersvriendelijk.
Van een Zwitsers zakmes weten we echter dat je er veel mee kunt. Maar dat je er weinig er goed mee kunt doen (zoals een fles open maken of een schroef vastdraaien).

Vervolgens zijn we aan de slag gegaan met het programma van eisen. Ook hierbij hebben we de componenten van SURF gebruikt als kader. Dit programma is via workshops opgesteld waarbij de componenten van de digitale leeromgeving van SURF al leidraad fungeerden. We zochten daarbij niet:

  • Videoplatform (Zuyd heeft Mediasite)
  • Een toepassing voor videobellen/webinars (Zuyd gebruikt BlueJeans)
  • Een applicatie voor summatief toetsen (Zuyd gebruikt QMP)

Daarnaast zochten we een eenvoudige portfoliofunctionaliteit (vergelijk met de oplossing in Blackboard). Binnen Zuyd gebruiken opleidingen ook het portfoliotool van Paragin en Simulise. Dit zijn echter geen centrale Zuyd-applicaties.

Het selectieproces bestond uit een aantal stappen. We hebben onder meer screencasts laten maken van bepaalde processen. Een gebruikerstest met 20 docenten en 20 studenten (en functioneel beheerders) op basis van door ons aangeleverde scenario’s was daarbij van groot belang.

Nadat je de stukken van het aanbestedingstraject publiceert, verlies je een deel van de controle over het proces. Je kunt bijvoorbeeld niet beïnvloeden wie inschrijft en je kunt je eisen niet meer aanpassen nadat de nota van inlichtingen is gepubliceerd.

Ik had toen de stille hoop dat zich combinaties van aanbieders zouden melden. Dus partijen die gezamenlijk componenten zouden aanbieden die geïntegreerd konden worden tot een kern-LMS. Dit is niet gebeurd. Waarschijnlijk vind men dit nog te complex.

Uiteindelijk is de keuze gevallen op leverancier OpenEdu met Moodle in combinatie met e-portfoliotool Mahara. Moodle bevat dankzij een groot aantal plugins veel functionaliteiten. Moodle neigt daarmee naar een all-in-one systeem. Al kun je het gebruik van plugins (onder meer voor Big Blue Button, YouTube, Mediasite en OneDrive) ook als  een samenhangend geheel van componenten beschouwen. Bovendien kun je Moodle ook goed koppelen met andere systemen (zoals Osiris).

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Posted in Leeromgevingen
Tags: , ,

Volg

Subscribe via RSS
juli 2018
M D W D V Z Z
« jun    
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031  

Archief

Categorieën

%d bloggers liken dit: