Cyberpesten als nationale plaag (#in)

Cyberbullying: The Nation’s New Epidemic doet verslag van een recent onderzoek op een school naar cyberpesten.

Maar liefst 20% van de ondervraagde leerlingen geeft aan ooit slachtoffer te zijn geweest van cyberpesten. Het artikel benadrukt verder het belang van het ingrijpen door ‘digitale omstanders’. Met andere woorden: spreek een volwassene aan als je merkt dat een vriend/in digitaal gepest wordt. Interventies van volwassenen maken vaak een einde aan cyberpesten. Het probleem is echter dat volwassenen het lang niet altijd door hebben als digitaal pesten plaatsvindt. Het artikel stelt ook de vraag:

Finally, how do we cure the epidemic, and what challenges do we face in doing so? Challenge one: People do not see the harm associated with it. Challenge two: Who is willing to step up and take responsibility for responding to inappropriate use of technology?


De auteur -zelf leerling- ziet hier een belangrijke rol weggelegd voor het onderwijs. Aan de ene kant om leerlingen te leren omgaan met cyberpesten (en hen bewust te maken van de schadelijke gevolgen), aan de andere kant om docenten te laten ingrijpen als cyberpesten optreedt. Het ondersteunen van gepeste leerlingen is ook een vorm van ingrijpen, vindt de auteur.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *