De betekenis van ‘retweets’

Ik werd het afgelopen weekend via Twitter (@Zorg2.0) attent gemaakt op de blogpost The Science of Retweets on Twitter. Brian Solis probeert hierin de betekenis van 'retweets' te duiden. Een 'retweet' is een bijdrage op Twitter die je zo waardevol vindt dat je deze doorstuurt (zodat jouw 'volgers' deze bijdrage ook kunnen lezen). Solis typeert een retweet als


one of the most sincere forms of recognition and validation, empowering users to pay it forward through the recognition of noteworthy content.


Solis refereert in deze bijdrage uitgebreid aan Dan Zarella, die dit fenomeen heeft bestudeerd. Volgens Zarella vormen 'retweets' zelfs de


foundation for assessing the qualities of viral content


Je hersenen worden -aldus Zarella- om de een of andere reden geprikkeld om een 'twitterbijdrage' (tweet) door te sturen.

Zarella heeft onder meer geconstateerd dat een tweet vaker wordt doorgestuurd als deze een URL bevat (en met name een verkorte URL). Ook opvallend: als je twittert wat je aan het doen bent, dan wordt dat minder vaak 'geretweet'. En hoe 'nieuwer' een bericht, des te groter de kans dat dit breder wordt verspreid.

Zarella stelt ook dat 'retweet's te maken hebben met de


hyper-connected, seven degrees nature of the Twitter network.


(wat ik voor de handliggend vind: hoe meer mensen jou volgen, des te groter de kans dat jouw tweets worden doorgestuurd)

Brian Solis geeft tot slot nog aan dat tweets duidelijk moeten zijn, en een duidelijke herkenbaar doel (of waarde) moeten hebben. Hij vindt 'retweets' ook een belangrijke vorm van iets terug geven aan de gemeenschap, en het erkennen van actieve Twitteraars.

Ik heb een dubbel gevoel bij deze bijdrage. Aan de ene kant vind ik dat Solis wel erg zwaar tilt aan 'retweets'. Twitter is ook informeel en leuk. Volgens mij worden vooral ook humorvolle tweets doorgestuurd. En daar is niets mis mee.

Anderzijds kunnen 'retweets' wel een bijdrage leveren aan het stimuleren van 'patroonherkenning'. En dit is weer belangrijk voor serendipity learning (toevallig leren). The Science of Retweets on Twitter helpt dan bij het formuleren van voorwaarden hiervoor:

  • Een tweet moet origineel zijn.
  • Een tweet moet appeleren aan een emotie (o.a. humor).
  • Een tweet moet betekenisvol zijn.
  • Een tweet moet voor zich spreken.
  • Een tweet moet een actie oproepen.
  • Een tweet moet verwijzen naar een betrouwbare bron.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.