De beweegredenen van lerenden om te participeren in informele, virtuele, activiteiten

Tijdens de Corona-pandemie is heel duidelijk geworden hoe belangrijk de ontmoetingsfunctie van onderwijsinstellingen is. Is het mogelijk om deze ontmoetingsfunctie online vorm te geven? Waarom kiezen lerenden er wel of niet voor om deel te nemen aan spontane en informele online interacties en andere schoolbrede evenementen?

Spontane ontmoetingen, buiten de formele lessen om, bevorderen uitwisseling van ideeën, relatie- en communityvorming. Onderwijsinstellingen hebben tijdens ‘lock-downs’ vaak geprobeerd om persoonlijke interacties online na te bootsen. Onderzoekers van drie Amerikaanse universiteiten hebben onderzoek gedaan naar beweegredenen van lerenden met betrekking tot “vis-à-vis participation in virtual informal learning spaces”.

Zij hebben het ‘Jobs to be done’-raamwerk van Horn en Moesta gebruikt om te onderzoeken waarom lerenden kiezen voor interactie en wat zij daadwerkelijk belangrijk vinden. Dit raamwerk gaat namelijk niet uit van opvattingen van lerenden, maar van hun daadwerkelijke gedrag.

De onderzoekers hebben gekeken naar de mate waarin de betekenis van een informele virtuele leerruimte bepaald wordt door de afstemming tussen de beweegredenen van de lerende en de manier waarop de virtuele ruimte is opgezet. Op basis hiervan kun je dan conclusies trekken voor het ontwerpen van virtuele interacties. Enkele bevindingen zijn:

  • Lerenden hebben het gevoel dat veel virtuele evenementen niet aan hun behoeften voldoen, niet aan wat zij belangrijk vonden. Virtuele evenementen zijn vaak gericht op reproductie van persoonlijke ervaringen in een virtuele omgeving, in plaats van de ervaring een nieuwe invulling te geven.
  • Volwassen lerenden geven aan dat instellingen niet altijd rekening lijken te houden met de omstandigheden van de lerenden bij het plannen van evenementen.
  • Lerenden die een volledig online programma volgen aan een universiteit die ook campusonderwijs verzorgt, hebben het gevoel als ’tweederangs-student’ behandeld te worden.
  • Een belangrijke beweegreden van lerenden om deel te nemen aan onderwijs, is het krijgen van een goede baan. Lerenden willen in dit kader op maat gesneden mogelijkheden om te netwerken met leeftijdsgenoten en alumni. Lerenden willen deels ook meer tijd doorbrengen met docenten, en begeleid worden door docenten.
  • Een andere belangrijke beweegreden is het opbouwen van een professionele en persoonlijke identiteit. Lerenden zijn bereid tijd te investeren in het bijwonen van virtuele evenementen als ze weten dat deze specifiek gericht zijn op hun interessegebieden (professionele doelen, persoonlijke interesses, etc.). Lerenden zijn selectief in de activiteiten waaraan zij tijd besteden.

De onderzoekers zijn ervan overtuigd dat virtuele, informele, ontmoetingen relevant blijven, ook nu onderwijs weer meer op locatie uitgevoerd kan worden. Lerenden willen flexibiliteit en keuzemogelijkheden. Je kunt ook virtuele evenementen voor toegelaten lerenden organiseren, voordat zij starten met de opleiding. Je kunt zo alvast een gevoel van verbondenheid en gemeenschap bevorderen. Daarnaast blijft er groep lerenden voor wie het lastig is om vaak op locatie te komen. Online events maken deelname vaak laagdrempeliger.
Bovendien kun je volgens de onderzoekers online gemakkelijker ‘niche-carrière-evenementen’ aanbieden voor kleine subgroepen lerenden, met specifieke interesses. Een virtueel evenement kan voor een onderwijsinstelling een goedkopere optie zijn om alumni of sprekers uit het bedrijfsleven naar een informele leerruimte te brengen en een kleine groep lerenden de kans te geven om zich te oriënteren op een beroep.

With fewer and fewer students fitting the mold that used to be thought of as traditional, virtual options provide a way to increase choice and, where applicable, increase access for an increasingly diverse set of learners to connect and build community with one another.

Je zult wel bereid moeten zijn om te investeren in het ontwikkelen van een mentaliteit en vaardigheden om met succes gebruik te maken van virtuele, informele, ontmoetingen.

Mijn commentaar

Ik vind het sterk dat de onderzoekers vooral gekeken hebben naar de beweegredenen van lerenden, en naar het daaruit voortvloeiende gedrag. Face-to-face ontmoetingen vinden spontaan plaats. Voor online ontmoetingen moet je doelbewust acties ondernemen (o.a. inloggen). Dat doe je als je daar duidelijke beweegredenen voor hebt. Daar zul je als facilitator meer rekening mee moeten houden.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.