De digitale leeromgeving zonder gedoe #OWD2016 #blogsOWD

Jan-Peter Bogers ging de zaal als afsluiting van de pre-conference van de Onderwijsdagen vertellen hoe je van complex naar simpel kunt komen. Hij heeft een boek geschreven over ‘versimpelen’ (projecten realiseren zonder gedoe). We maken projecten, zoals de implementatie van een digitale leeromgeving, vaak namelijk veel te ingewikkeld.

Is een dlo ingewikkeld of maken we het ingewikkeld, vroeg Jan-Peter? Ideeën en plannen zijn leuk. Maar daarna wordt iets een project. Dan wordt het gedoe. Waardoor?

  • Geld. Dat willen we niet uitgeven.
  • Tijd geeft ook gedoe (gebrek aan).
  • Regels (procedures, ongeschreven regels).
  • Mensen (verschillende perspectieven, belangen, draagvlak, etc). Verzamel daarom ‘motortjes’ om je heen (mensen die enthousiast zijn).
  • Jezelf (stokpaardjes, tunnelvisie)
  • Complexiteit (wederzijdse afhankelijkheden, etc). Daarbij moet je knopen doorhakken.

Vijf kernvragen hierbij zijn :

  1. Waarom doe je wat je doet? Voer je controles uit voor veiligheid? Wat kost dat? Wat kun je voor dat geld ook doen om je doel te bereiken?
  2. Wat heb je echt nodig? Wat heb je bijvoorbeeld nodig om een enquete te houden? Geen projectteam. Een miniplan is al voldoende. Dat past vaak op een post-it. Op een gegeven moment worden organisaties ook te groot. Onderwijs is eigenlijk een heel eenvoudig proces. In essentie, in elk geval. Je kunt ook te veel doen. Bijvoorbeeld als het gaat om verantwoording vragen. Dat leidt tot verlies aan productiviteit. Het onderwijs is daar een voorbeeld van.
  3. Wie heb je echt nodig? Heb je meer aan een directeur of aan een portier? Bijvoorbeeld voor ‘working around the system’. Ispiratoren, creatoren, intotiatoren (ideeën omzetten in plannen), connectoren (verbinders), realisatoren, frustratoren (kritische denkers), curatoren (beheerders van het proces). Mensen zijn vaak geneigd zich overal mee te bemoeien. Deadline democratie kan dan belangrijk zijn. Geef ruimte om tot consensus te komen, maar verbindt daar een deadline aan.
  4. Wat heb je (nog) niet nodig?
  5. Hoe kom je aan deze Wat en Wie?

Wat zou er gebeuren als we niets zouden doen? Lossen zaken zich vanzelf op? Wat is het verschil tussen niets doen en niet doen? Je kunt ook zaken niet doen.

De spreker heeft onderstaande presentatie gebruikt:

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Wilfred Rubens (1964) currently works as an independent consultant, project leader, blogger and teacher in the field of technology enhanced learning. He leads innovative projects, he provides advice, keynotes, presentations, workshops and classes about technology enhanced learning. Wilfred has been professionally involved in e-learning for more than 20 years. For more than 15 years he blogs about ICT and learning. He is (co-)author of a book about elearning trends and developments (in Dutch), and a book about social learning. Wilfred is also one of the editors of the Dutch portal e-learning.nl, member of the advisory board of the anual Dutch Next Learning conference and member of the advisory board of the ONLINE EDUCA BERLIN. wilfred@wilfredrubens.com http://www.wilfredrubens.com

Tags: , , , ,
Top

%d bloggers liken dit: