De docent als hologram

Met behulp van hologram-technologie kun je voorwerpen of personen driedimensionaal projecteren, waarbij eigenschappen als diepte behouden blijven. Het lijkt dus alsof een persoon tegenover je zit, maar dat is in werkelijkheid niet zo. Het is een projectie. Net zoals veel toepassingen kennen we hologrammen al verschillende jaren, maar lijkt de technologie meer toegankelijk te worden. Wat zijn eventuele onderwijskundige voordelen hiervan?

Een aantal jaren geleden heb ik ooit een video gezien waarin de CEO van Cisco, John Chambers, een collega uit de VS met behulp van deze technologie in India bij zich op het podium riep. De laatste tijd lees en zie je toepassingen waarbij artiesten als Whitney Houston en André Hazes als hologram liedjes zingen of zelfs complete concerten geven.

Onlangs stuitte ik op een blogpost van Zac Woolfitt (werkzaam bij InHolland) waarin hij zijn ervaringen met deze technologie beschrijft en met foto’s en onderstaande video laat zien (mijn tekst gaat onder de video verder).

Zac heeft de studio van ARHT Media in London bezocht en als hologram een gesprek gevoerd met een medewerker van het bedrijf in Toronto. In zijn bijdrage gaat hij onder meer in op wat komt kijken bij het maken van deze hologrammen, wat je als spreker ziet en ervaart, op de vaak tijdelijke ‘wow factor’ (check vooral de afsluiting!) en op de toegevoegde waarde van deze technologie.

Wat valt mij hierbij op?

  • Het lijkt erop dat er sprake is van een grotere ‘social presence’ dan bij conversaties via bijvoorbeeld een applicatie als Adobe Connect, Skype, BlueJeans of Zoom. Er is bijna geen vertraging bij de spraak en je hebt echt het idee dat een echt mens tegenover je staat.
  • Dit kan de psychologische en communicatieve afstand (transactional distance), die mensen bij online interactie vaak ervaren, verkleinen. Dat betekent dat deze technologie didactisch waardevol kan zijn als bijvoorbeeld een expert niet in staat is om lerenden fysiek te ontmoeten.
  • Je kunt zeer realistisch met elkaar interacteren. Zac maakt aannemelijk dat deze technologie kan leiden tot een meer actieve betrokkenheid bij de conversatie, in vergelijking met interactie via bijvoorbeeld webinar-tools. Je kunt namelijk minder snel onderuit gaan ‘hangen’.
  • Deze technologie leent zich zeer voor het geven van presentaties. De uitdaging is echter om juist ook hierbij een activerende didactiek toe te passen (o.a. brainwriting, discussie).
  • Het gebruik van deze technologie vraagt voorbereiding. Je moet er zelfs op letten welke kleding je aandoet. Hierbij zal echter gelden: naarmate je deze technologie meer gebruikt, des te minder tijd de voorbereiding zal kosten.
  • De technologie is nog steeds hoogdrempelig. Je hebt een aparte studio nodig en aan twee kanten (kostbare?) apparatuur die je mogelijk niet heel vaak zult gebruiken. Maar wellicht gaat dit veranderen. ARHT Media is bijvoorbeeld bezig met de ontwikkeling van een mobiele set.
  • Er zal zeker sprake zijn van een ‘novelty effect’: naar verloop van tijd zul je minder onder de indruk zijn van de techniek.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Wilfred Rubens (1964) currently works as an independent consultant, project leader, blogger and teacher in the field of technology enhanced learning. He leads innovative projects, he provides advice, keynotes, presentations, workshops and classes about technology enhanced learning. Wilfred has been professionally involved in e-learning for more than 20 years. For more than 15 years he blogs about ICT and learning. He is (co-)author of a book about elearning trends and developments (in Dutch), and a book about social learning. Wilfred is also one of the editors of the Dutch portal e-learning.nl, member of the advisory board of the anual Dutch Next Learning conference and member of the advisory board of the ONLINE EDUCA BERLIN. wilfred@wilfredrubens.com http://www.wilfredrubens.com

Tags: ,
Top

%d bloggers liken dit: