De laptop verbannen? Verban liever het hoorcollege (vindt Seth Godin)

In de VS is een flinke discussie ontstaan over het gebruik van laptops tijdens hoorcolleges. De New York Times heeft over onderzoek gepubliceerd waaruit blijkt dat dit leidt tot slechte leerprestaties. Is dat een passende maatregel?

Lecture

Foto: khermann, Pixabay

Seth Godin -zelf ook docent- stemt hiermee op zich in maar vraagt zich ook af of je niet beter hoorcolleges kunt afschaffen.

Godin heeft uiteraard een punt als het gaat om de effectiviteit van klassieke hoorcolleges. Ook daar is onderzoek naar gedaan. Actief leren blijkt veel effectiever. Godin begrijpt waarom we ooit hoorcolleges zijn gaan verzorgen.

We used to do it because a lecture is a thoughtful exposition, a reasoned, researched argument that delivers a lot of information in a fairly condensed period of time.

Vandaag de dag, meent hij, beschikken we echter over technologieën waarmee we ook informatie kunnen overdragen.

Je kunt volgens hem hoorcolleges ook één keer verzorgen, opnemen en delen. Lerenden kunnen opnames in eigen tempo bekijken (langzamer of sneller). Ze kunnen daarbij aantekeningen maken en complexe passages vaker kijken. Verder kun je ook video’s van experts van andere organisaties bekijken, en ook alleen video’s van de beste sprekers gebruiken. Een andere optie is het gebruik van korte kennisclips.

Volgens Godin kun je de kostbare tijd die je met lerenden tijdens bijeenkomsten doorbrengt, beter gebruiken voor interactie en discussie. Hij meent dat op deze manier veel tijd en geld wordt verspild (ook al is een hoorcollege een relatief goedkope werkvorm).

Wasting this coordination on a lecture is a little like making a tuna sandwich from bluefin. It’s so wasteful as to be a sin.

Verder geeft hij ook aan:

A great teacher is smart enough and connected enough to run an interactive conversation, a participatory seminar in the concepts that need to be learned. We shouldn’t even consider wasting a professor’s time on real-time monologues.

Ik ben zelf niet zo’n voorstander van opgenomen hoorcolleges. Het blijven minder effectieve leeractiviteiten, met name ook doordat je nog sneller afgeleid bent. Bovendien wordt al jaren gepleit voor het hergebruiken van opnames van experts. Ik vraag me af of dergelijke video’s al op grote schaal worden hergebruikt.

Kennisclips kunnen goed werken, vooral als je deze verrijkt met bijvoorbeeld quizzes en als je checkt of lerenden de inhoud ervan hebben begrepen. Een goede kennisclip maken kost echter best tijd en expertise. Ik merk ook dat docenten soms geneigd zijn kennisclips te gebruiken naast hoorcolleges.

Kennisclips kun je m.i. ook goed combineren met een activerende didactiek. Dat impliceert wel dat je het onderwijs opnieuw vormgeeft.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Wilfred Rubens (1964) currently works as an independent consultant, project leader, blogger and teacher in the field of technology enhanced learning. He leads innovative projects, he provides advice, keynotes, presentations, workshops and classes about technology enhanced learning. Wilfred has been professionally involved in e-learning for more than 20 years. For more than 15 years he blogs about ICT and learning. He is (co-)author of a book about elearning trends and developments (in Dutch), and a book about social learning. Wilfred is also one of the editors of the Dutch portal e-learning.nl, member of the advisory board of the anual Dutch Next Learning conference and member of the advisory board of the ONLINE EDUCA BERLIN. wilfred@wilfredrubens.com http://www.wilfredrubens.com

Tags: , , ,
Top

%d bloggers liken dit: