De telefoon-tas: ook voor (jong)volwassenen?

Hoe kun je smartphones zinvol gebruiken binnen het onderwijs en tegelijkertijd afleiding voorkomen? Door een ‘telefoon-tas’ te gebruiken. Volgens mij is zo’n tas ook nuttig voor het mbo, hoger onderwijs en opleiden voor volwassenen.

telefoon tas

Bron: http://telefoon-tas.nl/de-tas/

De telefoon-tas (zie afbeelding) hang je bijvoorbeeld aan de deur van je klas. Elke lerende heeft een eigen nummer waar hij of zij de telefoon in stopt (met het geluid uit). Op het moment dat de smartphone gebruikt gaat worden, haalt de lerende deze uit de telefoon-tas (bijvoorbeeld als je Kahoot of Mentimeter inzet). Daarna gaat deze weer terug de tas in. Als docent geef je uiteraard het goede voorbeeld. Jouw telefoon zit in vakje 1.

De initiatiefnemers van de telefoon-tas onderstrepen dat je smartphones functioneel kunt gebruiken. Tegelijkertijd beseffen zij heel goed hoe afleidend smartphones kunnen zijn. Uiteraard kun je lerenden de smartphone in de tas laten stoppen. Die regel kan echter heel gemakkelijk worden omzeild.

Jongeren hebben behoefte aan structuur en duidelijkheid. Ze moeten leren hoe zij smartphones op een slimme manier kunnen gebruiken. Zo’n telefoon-tas kan m.i. een prima steun in de rug zijn. Het zou overigens een gemiste kans zijn als deze tas gebruikt zou worden om smartphones volledig uit het onderwijs te bannen. Smartphones hebben didactische meerwaarde als je ze slim en selectief gebruikt.

De toegevoegde waarde van deze tas voor het basis- en voortgezet onderwijs is m.i. duidelijk. Maar hoe zit het met andere onderwijssoorten of als je workshops voor volwassenen verzorgd? Het initiatief komt immers nogal ‘schools’ over.

Volgens mij heeft iedereen echter last van afleiding. Het lijkt me belangrijk dat te erkennen. Dus waarom zou je met studenten geen afspraken maken dat zij de smartphone in een telefoontas stoppen? Bij grootschalige bijeenkomsten -zoals hoorcolleges- werkt dat uiteraard niet.

En waarom zou je niet in een kantoortuin of vergaderruimte een telefoontas (of iets vergelijkbaars) gebruiken? Telefonisch overleg spreek je immers af. Verder las je een paar keer per dag momenten in om je smartphone te checken. Je reageert toch ook niet altijd onmiddellijk op je mail (hoop ik). Waarom zou je je dan permanent laten storen door berichtjes of telefoontjes?

Ik heb net zo’n telefoon-tas besteld, en wil deze ook tijdens sessies gaan gebruiken. Ik ben benieuwd naar reacties.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Posted in Didactisch gebruik technologie
Tags: , , ,

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Volg

Subscribe via RSS
september 2017
m D w d v Z Z
« aug    
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930  

Archief

Categorieën

%d bloggers liken dit:
Spring naar werkbalk