De telefoon-tas: ook voor (jong)volwassenen?

Hoe kun je smartphones zinvol gebruiken binnen het onderwijs en tegelijkertijd afleiding voorkomen? Door een ‘telefoon-tas’ te gebruiken. Volgens mij is zo’n tas ook nuttig voor het mbo, hoger onderwijs en opleiden voor volwassenen.

telefoon tas

Bron: http://telefoon-tas.nl/de-tas/

De telefoon-tas (zie afbeelding) hang je bijvoorbeeld aan de deur van je klas. Elke lerende heeft een eigen nummer waar hij of zij de telefoon in stopt (met het geluid uit). Op het moment dat de smartphone gebruikt gaat worden, haalt de lerende deze uit de telefoon-tas (bijvoorbeeld als je Kahoot of Mentimeter inzet). Daarna gaat deze weer terug de tas in. Als docent geef je uiteraard het goede voorbeeld. Jouw telefoon zit in vakje 1.

De initiatiefnemers van de telefoon-tas onderstrepen dat je smartphones functioneel kunt gebruiken. Tegelijkertijd beseffen zij heel goed hoe afleidend smartphones kunnen zijn. Uiteraard kun je lerenden de smartphone in de tas laten stoppen. Die regel kan echter heel gemakkelijk worden omzeild.

Jongeren hebben behoefte aan structuur en duidelijkheid. Ze moeten leren hoe zij smartphones op een slimme manier kunnen gebruiken. Zo’n telefoon-tas kan m.i. een prima steun in de rug zijn. Het zou overigens een gemiste kans zijn als deze tas gebruikt zou worden om smartphones volledig uit het onderwijs te bannen. Smartphones hebben didactische meerwaarde als je ze slim en selectief gebruikt.

De toegevoegde waarde van deze tas voor het basis- en voortgezet onderwijs is m.i. duidelijk. Maar hoe zit het met andere onderwijssoorten of als je workshops voor volwassenen verzorgd? Het initiatief komt immers nogal ‘schools’ over.

Volgens mij heeft iedereen echter last van afleiding. Het lijkt me belangrijk dat te erkennen. Dus waarom zou je met studenten geen afspraken maken dat zij de smartphone in een telefoontas stoppen? Bij grootschalige bijeenkomsten -zoals hoorcolleges- werkt dat uiteraard niet.

En waarom zou je niet in een kantoortuin of vergaderruimte een telefoontas (of iets vergelijkbaars) gebruiken? Telefonisch overleg spreek je immers af. Verder las je een paar keer per dag momenten in om je smartphone te checken. Je reageert toch ook niet altijd onmiddellijk op je mail (hoop ik). Waarom zou je je dan permanent laten storen door berichtjes of telefoontjes?

Ik heb net zo’n telefoon-tas besteld, en wil deze ook tijdens sessies gaan gebruiken. Ik ben benieuwd naar reacties.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Wilfred Rubens (1964) currently works as an independent consultant on technology enhanced learning. He provides advice, keynotes, presentations, workshops and classes about technology enhanced learning. Wilfred has been professionally involved in e-learning for more than 20 years. For more than 13 years he blogs about ICT and learning. June 2013 he published a book about elearning trends and developments (in Dutch). Recently he was co-author of a book about social learning. Wilfred is also one of the editors of the Dutch portal e-learning.nl, member of the advisory board of the anual Dutch Next Learning conference and member of the advisory board of the ONLINE EDUCA BERLIN. wilfred@wilfredrubens.com http://www.wilfredrubens.com

Tags: , , ,
Top

%d bloggers liken dit: