De ’tone of voice’ bij het geven van feedback

Feedback is een krachtig middel binnen leerprocessen. Het geven van effectieve feedback is echter niet eenvoudig. Eén van de elementen daarbij is m.i. de ‘tone of voice’.

Feedback
Foto: 4Nitsirk

Ik heb al vaker over de kracht van feedback geschreven (bijvoorbeeld hier, hier en hier). Judith van Hooijdonk heeft ooit een mooie impressie geschreven van The power of feedback van John Hattie en Helen Timperley. Zij beschrijven hierin onder meer een feedbackmodel waarin vier aspecten worden onderscheiden:

  • Taak
  • Proces
  • Zelfregulatie
  • Persoonlijk (komt het meeste voor, is het minst effectief).

Verder laten Hatty en Timperley zien dat het prijzen van studenten niet effectief is voor het vergroten van de prestaties van lerenden.

Judith merkt hierbij overigens op dat sociale aspecten in dit model ontbreken. Eén van die sociale aspecten is m.i. de ‘tone of voice’ die je kiest bij het geven van feedback.

Ronny Burt’s bijdrage A Mistake, An Apology, And A Lesson On Feedback is daar een mooi voorbeeld van. Burt stuurde gisteren een mail naar bijna 1 miljoen abonnees van een Edublog-lijst. Deze mail bevatte echter een grove grammaticale fout, die hij te laat ontdekte.

Dit leidde tot een stortvloed van reacties, die Burt in tien types onderscheidt:

  1. Feitelijke feedback
  2. Bestraffende feedback
  3. Feedback met spijt
  4. Laatdunkende feedback
  5. Grammaticaal incorrecte feedback
  6. Boze feedback
  7. Feedback die positief start (hetgeen wat anders is dan ‘prijzen’)
  8. Feedback die positief eindigt (hetgeen ook wat anders is dan ‘prijzen’)
  9. De publieke schandpaal-feedback (via twitter)
  10. Beleefde feedback

Kijk eens naar deze tien types. En vraag je eens af wat deze reacties bij jou oproepen. Welke ‘tone of voice’ werkt bevorderend voor leren? Zie ook deze blogpost van Karin Winters met o.a. regels voor feedback.

Zelf kan ik ook wel eens erg stelling en boos reageren (gisteren nog), met name binnen discussies. Burt’s bijdrage illustreert wat mij betreft op een mooie manier dat we binnen opleiden en onderwijs inderdaad nog heel wat te leren hebben als het gaat om effectieve feedback. Hij weet een negatieve ervaring, een positieve draai te geven.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.