De grenzen van de ELO; the day after

Gisteren schreef ik over het SURF-seminar "Over de grenzen van de elektronische leeromgeving". Patrick Klaassen van de Universiteit Leiden was er ook. Opvallend dat hij er een heel andere impressie aan over heeft gehouden. Volgens Patrick is de "al dan niet onderbouwde droom van velen "Blackboard vervangen door een Open Source Leeromgeving" als een kaartenhuis in elkaar" gestort.

Rino Zandee -gisteren niet in Amsterdam aanwezig- vraagt zich af of Patrick’s conclusie -BlackBoard kwam, zag en overwon- terecht is. Volgens Rino kan 95% van de docenten eigenlijk ook uit de voeten met een gewone webpagina. Blackboard is volgens hem vooral bedoeld voor het "middenveld" en de "achterhoede" van docenten die zich niet met ICT en onderwijs bezighouden, en een eenvoudige en besloten elektronische leeromgeving nodig hebben voor simpele toepassingen. Volgens Rino vinden de boeiendste en uitdagende ontwikkelingen op het gebied van ICT en leren ook buiten het ELO "gebeuren" plaats.

Daar kon hij wel eens gelijk bij hebben. Ik besef me dan ook dat wellicht de meest belangrijke beperking van het SURF-seminar van gisteren is dat we -ondanks de web services benadering- niet over de grenzen van de ELO zijn gegaan.

Andere bijdragen over het seminar van gisteren:
Michel Duijvestijn (vlag dekte de lading niet helemaal)
Marc Dupuis over de impact van keuzes op de rol van de informatie architectuur (via Rino Zandee; update 30 september 2005)
Wytze Koopal verwijst met name naar andere verslag op Internet (update 1 oktober 2005)
Pierre Gorissen reflecteert op de discussie die online gevoerd is (update 1 oktober 2005)
Steven Schoppert (redactie Edusite) doet uitgebreid verslag en heeft ook enkele geluidsfragmenten in het verslag opgenomen (update 5 oktober 2005)

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

7 reacties

  1. ‘On the future of VLE’s’ – 2 days after…

    Wat Wilfred Rubens ’the day after’ noemt van de SURF bijeenkomst over de toekomst van virtuele leeromgevingen, en ziet als een dag van reflectie, was voor anderen blijkbaar een dag van hard doorwerken.

  2. Dag Wilfried,
    Het meest teleurstellende aan de verslagen over de dagen vond ik dat iedereen tegen zichzelf zei: gelukkig jongens, zo’n vaart loopt dat SAKAI nog niet, we kunnen weer een paar jaar de keuze voor ons uitschuiven voor slechts een paar euro per student..
    Waarom was er niemand die durfde zeggen: kom op jongens, dat kunnen wij hier in Europa samen toch veel beter, laten we ook (JISC/SURF) de krachten bundelen en samen met de OU IMS/LD tot de ziel van de onderwijsinnovatie maken en hier de toekomst ontwikkelen in plaats van weer af te wachten wat van elders op ons afkomt.
    Was SCORM met het “lekker in je eentje leren op het internet” geen waarschuwing genoeg?
    Is Surf/Six dan helemaal voor niets opgericht?
    Groet, Ger Tielemans

  3. Dag Wilfried,
    Het meest teleurstellende aan de verslagen over de dagen vond ik dat iedereen tegen zichzelf zei: gelukkig jongens, zo’n vaart loopt dat SAKAI nog niet, we kunnen weer een paar jaar de keuze voor ons uitschuiven voor slechts een paar euro per student..
    Waarom was er niemand die durfde zeggen: kom op jongens, dat kunnen wij hier in Europa samen toch veel beter, laten we ook (JISC/SURF) de krachten bundelen en samen met de OU IMS/LD tot de ziel van de onderwijsinnovatie maken en hier de toekomst ontwikkelen in plaats van weer af te wachten wat van elders op ons afkomt.
    Was SCORM met het “lekker in je eentje leren op het internet” geen waarschuwing genoeg?
    Is Surf/Six dan helemaal voor niets opgericht?
    Groet, Ger Tielemans

  4. Dag Ger,
    Ik bespeur vooral ook enthousiasme voor de “web services” benadering. Ik denk ook dat mensen die nu (nog) niets in Sakai etc zien, redelijk tevreden zijn met BlackBoard.
    Zij voelen geen “sense of urgence” om over te stappen.

  5. Jarenlang wezen studenten Enschede als de beste studentenstad aan en kregen wij elke keer van het bestuur een gebakje. (Ik heb nu last van overgewicht.)
    Wie echter vergelijkingsmateriaal heeft, bijvoorbeeld zelf in de Randstad of Groningen heeft gestudeerd weet wel beter..
    Wat ik bedoel is dit, neem als onderzoeker nu eens echt kennis van de vergelijkende studies, bezoek websites, test wat uit en oordeel dan opnieuw. Niets mis als je dan opnieuw voor je huidige systeem kiest.
    EN kies je toch voor Open SOurce, kies dan je eigen scenario zoals ik aangaf voor Moodle:
    – risocoloos de standaard versie van Moodle gebruiken, geen eigen onderhoud, geen kosten behalve eenserver met backup faciliteiten en altijd gratis uitgeteste up-to-date versies. Kortom het ideale managers scenario,
    – scenario II als scenario I, maar met eigen uitbreidingen: elke release zelf opnieuw je eigen materiaal updaten, wat wij dus doen. Hier heb je dus last van je eigen ambitie en laat de manager zich verleiden.
    – of voor waaghalzen scenario drie, met alle valkuilen, te hoge ambities en andere onvooriene risico’s: hier hebben dus de techneuten en ICt-freaks gewonnen…
    Alleen maar citeren uit waarschuwende teksten van scenario drie als bewijs dat BB beter is valt me wat tegen van onze waarheidslievende bloggers (die zichzelf beschermen met heuse commentaarfilters :). )
    Ter informatie:
    Januari 2006 komt Moodle 1.6 uit met een webservices library geïntegreerd.
    (testversies voor 1.6 zijn al op te halen in het CVS archief op moodle.org. Schiet erop, u bewijst ons Moodle gebruikers daar een enorme dienst mee!!)
    Nog andere wensen?
    Met vriendelijke groet, Ger M.

  6. ‘On the future of VLE’s’ – 2 days after…

    Wat Wilfred Rubens ’the day after’ noemt van de SURF bijeenkomst over de toekomst van virtuele leeromgevingen, en ziet als een dag van reflectie, was voor anderen blijkbaar een dag van hard doorwerken.

  7. Bloggen op en over de OWD, een terugblik

    Mijn optreden als edublogger op de Surf Onderwijsdagen is
    inmiddels al weer enkele dagen verleden tijd, mooi moment om eens terug
    te blikken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *