Didactisch gebruik leertechnologie en bevorderen zelfregulering

Vandaag heb ik een online gastles verzorgd voor docenten informatietechnologie van ROC Friese Poort. Ik ben daarbij ingegaan op didactische richtlijnen en op manieren om bij online leren zelfregulering te bevorderen.

Na het voorstellen en de introductie van didactische richtlijnen ben ik ingegaan op vijf van deze richtlijnen. Ik heb daarbij laten zien hoe je deze richtlijnen met behulp van leertechnologie kunt vormgeven.

  1. Laat leerstof actief verwerken. Je onthoudt leerstof beter als je deze actief verwerkt, in plaats van passief consumeert. Dit kun je bijvoorbeeld doen via break-outroom sessies tijdens live online leren.
  2. Activeer voorkennis. Mensen leren effectief als zij nieuwe kennis kunnen verbinden met datgene wat zij al weten. Die kennis moet je wel eerst ophalen uit het lange termijn geheugen. Dit kun je bijvoorbeeld doen door met lerenden via een applicatie als Lucidspark te laten inventariseren wat zij al van een bepaald onderwerp weten.
  3. Gebruik tests als leeractiviteiten. Laat lerenden meerdere keren oefenen. Daardoor leren zij beter. Dat kan via een quiz, maar ook via een Exit-ticket.
  4. Gebruik feedback. Dat kun je bijvoorbeeld doen door lerenden een opdracht te laten maken en hen op basis van criteria feedback te laten geven op de uitwerkingen van anderen. Tijdens een virtuele klas-sessie bespreek jij als docent wat je is opgevallen aan de feedback.
  5. Leren wordt bevorderd als lerenden worden aangemoedigd om de nieuwe kennis of vaardigheid in hun dagelijks leven te integreren. Als je in staat bent te laten zien dat jouw vaardigheden zijn verbeterd , dat je nieuwe kennis kunt verdedigen en dat je nieuwe kennis kunt gebruiken in je dagelijks leven. Reflecteren maakt hier een belangrijk deel van uit. Daarvoor kun je bijvoorbeeld reflectievloggen gebruiken. Maar ook lerenden hebben de mogelijkheid om te laten zien wat zij hebben geleerd.

Na de presentatie van twee principes respectievelijk drie principes heb ik deelnemers de volgende opdracht gegeven:

Bedenk minimaal 1 online werkvorm op basis minimaal één van de twee genoemde didactische principes. Kahoot etc voor het checken van het geleerde mag niet! Ook niet de gegeven voorbeelden.
Plaats het bericht in de chat als ik het zeg.

Vervolgens ben ik ingegaan op zelfregulering. Zelfregulering impliceert dat lerenden eigenaarschap nemen voor hun eigen leerproces. Zeker bij online leren is zelfregulering van groot belang.

Ik heb daarbij aangegeven dat effectieve leerstrategieën zelfregulering bevorderen. Ik heb de deelnemers daarna gevraagd in hoeverre zij verschillende doelgroepen ondersteunen bij vier aspecten rond zelfregulering. Ook ben ik ingegaan op activiteiten die zelfregulering bevorderen, zoals doelen stellen en jezelf belonen als doelen zijn behaald. Gamification kan hier ook aan bijdragen. Een ander voorbeeld is lerenden laten samenwerken. Als het goed is, spreken zij elkaar dan aan bij het maken van opdrachten. Zij houden elkaar dan ‘bij de les’.

Hieronder vind je mijn slides.

 

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.