Doe mee aan een onderzoek naar het automatisch geven van feedback op essays

Essays zijn waardevolle middelen voor toetsen. Het geven van feedback daarop is echter zeer arbeidsintensief. Zou het niet mooi zijn als feedback automatisch gegeven kan  worden? En ook nog in het Nederlands? Bij de Open Universiteit doen ze daar onderzoek naar. In dit kader vragen ze docenten om een vragenlijst in te vullen. Doe jij mee?

Ik heb gisteren geschreven dat Liqin Zhang van de OU promotie-onderzoek doet naar het automatisch geven van feedback op essays. Over de achtergrond hiervan schrijft hij in de inleiding op de survey:

Het schrijven van essays kan verschillende onderwijskundige doelen hebben. Denk daarbij aan het aantonen van kennis of het schrijven van een coherente tekst. Het geven van feedback op de studenttekst is een tijdrovende taak. Om de docent te ontlasten en toch kwalitatief hoogstaande feedback te leveren, worden er geautomatiseerd systemen voor tekstanalyse ontwikkeld. Dit onderzoek draagt bij aan het toevoegen van analysemogelijkheden voor de Nederlandse taal. Een belangrijk beginpunt is het verzamelen van docentopvattingen over formatieve feedback.

Het invullen van de vragenlijst kost ongeveer 30 minuten. De vragenlijst bestaat uit vijf delen:

  • Deel 1: demografische gegevens, zoals leeftijd, geslacht, professionele achtergrond, onderwijservaring, enz.
  • Deel 2: persoonlijke mening over hoe essays worden gebruikt in een educatieve omgeving.
  • Deel 3: persoonlijke mening over de methoden voor het beoordelen van essays.
  • Deel 4: jouw voorkeuren met betrekking tot de soorten formatieve feedback die je geeft, hoeveel tijd je aan bepaalde soorten feedback besteedt en hoe moeilijk je denkt dat het geven van die feedback is.
  • Deel 5: persoonlijke mening over de automatische essay assessment tool.

 

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Wilfred Rubens (1964) currently works as an independent consultant on technology enhanced learning. He provides advice, keynotes, presentations, workshops and classes about technology enhanced learning. Wilfred has been professionally involved in e-learning for more than 20 years. For more than 13 years he blogs about ICT and learning. June 2013 he published a book about elearning trends and developments (in Dutch). Recently he was co-author of a book about social learning. Wilfred is also one of the editors of the Dutch portal e-learning.nl, member of the advisory board of the anual Dutch Next Learning conference and member of the advisory board of the ONLINE EDUCA BERLIN. wilfred@wilfredrubens.com http://www.wilfredrubens.com

Tags: , ,
Top

%d bloggers liken dit: