Drie manieren om ICT in het onderwijs te integreren

Larry Cuban onderscheidt drie manieren om ICT in het onderwijs te integreren. Volgens hem geven ’technologie enthousiastelingen’ onterecht af op één van die manieren. Volgens mij gaat Cuban echter voorbij aan de reden waarom ’technologie enthousiastelingen’ daar op afgeven.

Volgens Larry Cuban zijn er drie manieren om ICT in het onderwijs te integreren:

  1. In het klaslokaal
    ICT wordt ingezet om klassikaal onderwijs te versterken. Daarbij gaat het bijvoorbeeld om het gebruik van zoekmachines, interactieve whiteboards of student response systemen. ICT wordt ook ingezet om lerenden thuis te laten leren, of om te toetsen.
  2. Op schoolniveau
    Face-to-face onderwijs wordt gecombineerd met individueel online leren. Dankzij online leren wordt ingespeeld op individuele leervragen.
  3. Volledig online leren
    Bij volledig online leren bezoeken leerlingen schoolgebouwen niet langer. Zij leren volledig via internet.

Cuban stelt dat technologie enthousiastelingen over het algemeen afgeven op de eerste manier. Zij miskennen volgens Cuban dat ICT al op behoorlijke schaal in het onderwijs is geïntegreerd. Het onderwijs zelf is er echter niet dramatisch door veranderd.

Larry Cuban stelt echter dat ‘high-tech champions‘ vergeten of negeren dat publieke scholen verschillende bestaansredenen binnen een democratie hebben.

Tax-supported public schools have been and are social, political, and moral institutions whose job is to help children and youth acquire multiple literacies, enter the labor market well prepared, vote, serve on juries, contribute to their communities, think for themselves, and live full and worthwhile lives.

Cuban heeft gelijk dat onderwijsinstellingen een brede maatschappelijke en ook pedagogische opdracht hebben. Wat ik me echter afvraag is: waarom zou je die opdracht niet ook via blended learning of online leren kunnen realiseren? Die maatschappelijke en pedagogische opdrachten kunnen toch op verschillende manieren ingevuld worden?

Veel ’technologie enthousiastelingen’ zijn juist teleurgesteld in de beperkte vernieuwende invloed van ICT in het onderwijs, omdat zij vinden dat het onderwijs verbeterd zou moeten worden:

  • Meer rekening houden met individuele leer- en zorgvragen, ambities, bekwaamheden en talenten.
  • Lerenden beter voorbereiden op de bekwaamheden die de samenleving van morgen vraagt, en niet van de maatschappij van gisteren.
  • Meer lerenden die het onderwijs verlaten met een behoorlijke kwalificatie.
  • Meer waar voor het geld krijgen (meer hoger opgeleiden, minder uitval, gemiddeld sneller leren).

Ik geloof niet dat ‘high-tech champions‘ zo dol zijn op technologie. Zij ervaren vanuit inhoudelijke redenen een grote urgentie om het onderwijs te veranderen en verbeteren. ICT is ook daarvoor een middel.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *