e-Learning State of Art

Wat is de stand van zaken met betrekking tot e-learning, en wat zijn trends als het gaat om de implementatie van e-learning? Zo maar twee vragen die de auteurs van Exploring the e-Learning State of Art in hun twaalf pagina's-tellend artikel van plan zijn te beantwoorden. Zij kijken daarbij vooral naar het hoger onderwijs.

De auteurs gaan eerst in op leren, leertheorieën en leermethoden (face-to-face leren, e-learning, blended learning, mobile learning en gepersonaliseerd leren; een nogal arbitraire indeling, lijkt me). Vervolgens willen zij ingaan op e-learning implementatie trends. Zij beschrijven daarbij eerst toepassingen van diverse technologieën zoals leermanagement systemen en virtuele werelden. Het nadeel van zo'n opsomming is dat je gaat zoeken naar ontbrekende applicaties. En inderdaad: social software (blogs, wiki's, podcasts, etc.) komt in het rijtje niet voor.

Vervolgens gaan de auteurs kort in op de manier waarop ICT in het onderwijs nieuwe interactiemogelijkheden binnen leersituaties mogelijk heeft gemaakt. Zij behandelen daarbij een aantal opvattingen, maar ik zie daarin niet echt een trend of ontwikkeling. Volgens mij had dat wel gekund als men meer aandacht zou hebben voor social software.

In de volgende paragraaf beschrijven de schrijvers -weer summier- ontwikkelingen binnen het hoger onderwijs. Het volgende citaat vat deze ontwikkelingen in feite samen:

e-Learning has created flexible approaches to learning for students who in the past lacked opportunities due to factors such as employment, families, lack of money, distance, and time. To this effect, technology in general has not only improved knowledge storing methods and learning techniques but has also acted as a catalyst to combat the barriers of inflexible organisational structures (Shabha 2000).

In de discussieparagraaf behandelt men de opkomst van mobiele en draadloze (breedband) technologieën, en personalisering. In feite lees je hier een beperkt aantal trends. Ook komen hier enkele onderwerpen aan bod die te maken hebben met de implementatie, zoals een gebrek aan ICT-vaardigheden of een gebrek aan ondersteuning van het management. Niet opzienbarend, maar de onderbouwing bevalt me wel. Een aantal bronnen is overigens wat aan de oude kant.

Exploring the e-Learning State of Art is een kort en bondig geschreven artikel dat op enkele terreinen informatief is. De bijdrage maakt de ambitieuze aanhef echter niet waar. Er is nauwelijks sprake van een beschrijving van implementatietrends. De ontbrekende aandacht voor social software is ronduit storend.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *