Editie 400 Learning Trends: reflectie op ontwikkelingen

In het najaar van 1997 is Elliot Masie begonnen met het elektronisch magazine Learning Trends (al heette het toen nog TechLearn Trends). Ik ben volgens mij ook één van de oudste Nederlandse abonnees. Destijds werkte ik bij BVEnet en heb toen op de site van BVEnet (en in de nieuwsbrief) aandacht besteed aan TechLearn Trends. Ik kan alleen het bericht niet meer terugvinden.

Binnenkort verschijnt de 400ste editie van Learning Trends, dat inmiddels 50.000 abonees heeft èn -zo ontdek ik net- ook als weblog beschikbaar is (rss feed). Je kunt een boodschap achter laten ter gelegenheid van deze 400ste editie. Naar aanleiding hiervan heb ik de ontwikkelingen op het gebied van e-learning de revue laten passeren. Je realiseert je dan welke veranderingen op zijn getreden. Om een paar te noemen:

  • van ‘one size fits all’ content naar meer personalisering
  • van vooral individueel leren naar meer samenwerkend leren
  • van vooral formeel leren naar ook aandacht voor informeel leren
  • van overwegend kennis consumeren naar meer kennis construeren
  • naar het managen van leerprocessen naar het leren zelf

Wat betreft nieuwsbrieven geef ik inmiddels verreweg de voorkeur boven blogs en websites met RSS-feeds, boven nieuwsbrieven via e-mail. Mijn RSS-feedreader is mijn belangrijkste nieuwsvoorziening geworden. E-mail waardeer ik eigenlijk alleen nog als medium voor a synchrone één-op-één communicatie, of ten behoeve van a synchrone communicatie tussen een paar personen. Maar niet meer voor het versturen van nieuwsbrieven. E-mail is te veel ‘push’ terwijl RSS ‘pull’ is.

Hoewel Masie dus blogt en podcast (vooral rond zijn jaarlijks congres), houdt hij ook vast aan Learning Trends als e-zine. RSS is op dit moment namelijkl helaas nog geen ‘massamedium’, maar een tool voor een beperkte groep ‘early adopters’. Bij editie 500 van Learning Trends zou dat wel eens heel anders kunnen  zijn.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *