Een leven lang leren ook via werkplek leren

Op dit moment hebben we te maken met de vierde industriële revolutie. Deze revolutie stelt hoge eisen aan werknemers. Zij zullen een leven lang moeten leren. En zeker niet alleen via cursussen en opleidingen.

mind reading

Foto: geralt, Pixabay

Dave Hendrick doet verslag van een presentatie die Nick van Dam onlangs heeft verzorgd over de gevolgen van de vierde industriële revolutie voor werkgelegenheid, bekwaamheden en de noodzaak van een leven lang leren. Nick is global chief learning officer bij McKinsey & Co en hoogleraar aan de Nyenrode Business School.

Technologische innovaties zoals machine learning en artificiële intelligentie zullen tot banenverlies en nieuwe werkgelegenheid leiden. Werk dat in hoge mate voorspelbaar is, is zeer kwetsbaar voor deze technologische ontwikkelingen. Complete industrieën zullen verdwijnen. Je zult als werknemer over bijzondere bekwaamheden en opleiding moeten beschikken. Werknemers met doorsnee bekwaamheden en een doorsnee opleiding hebben een probleem, aldus Nick van Dam.

Daarbij gaat het om digitale bekwaamheden en om verschillende “human or soft skills”. Nick van Dam verwijst hierbij naar de top 10 bekwaamheden van het World Economic Forum.

“It’s all about how we can do things differently,” van Dam said. “How can we come up with new products and business models and use technology to work smarter? It’s all about ideation, and ideation is driven by creativity.”

Deze veranderingen en het feit dat mensen steeds langer moeten werken, maken een leven lang leren tot een sleutelfactor van een duurzaam loopbaansucces. Dit betekent onder meer dat werk zodanig ontworpen moet zijn dat werknemers elke dag nieuwe dingen leren. De werkplek verandert volgens Nick daarmee in een leerplek. Een bedrijf als McKinsey investeert daarom ook fors in de ontwikkeling van mensen.

Deze ontwikkeling impliceert ook het hebben van een mindset die gericht is op een leven lang leren. Dat vraagt onder meer om regelmatig buiten je ‘comfort zone’ treden (een vreselijke tem, vind ik), en om het ontwikkelen van een persoonlijk ‘merk’ en netwerk. Via http://www.reachingyourpotential.org/ kun je checken hoe het met jouw mindset is gesteld.

Nick van Dam benadrukt terecht dat het huidige tijdperk veel vergt van werknemers en een leven lang leren noodzakelijk maakt. Daarbij leren werknemers zeker niet alleen tijdens cursussen en opleidingen, maar waarschijnlijk vooral ook via werkervaringen en reflecties op die ervaringen. Cursussen, opleidingen en trainingen zijn voor veel vragen van “life long learners” bijvoorbeeld onvoldoende toegespitst en praktisch relevant. We zullen gebruik moeten maken van tal van leeractiviteiten.

Verder gaat het inderdaad om het hebben van de juiste mindset. Als individu en als organisatie.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Wilfred Rubens (1964) currently works as an independent consultant, project leader, blogger and teacher in the field of technology enhanced learning. He leads innovative projects, he provides advice, keynotes, presentations, workshops and classes about technology enhanced learning. Wilfred has been professionally involved in e-learning for more than 20 years. For more than 15 years he blogs about ICT and learning. He is (co-)author of a book about elearning trends and developments (in Dutch), and a book about social learning. Wilfred is also one of the editors of the Dutch portal e-learning.nl, member of the advisory board of the anual Dutch Next Learning conference and member of the advisory board of the ONLINE EDUCA BERLIN. wilfred@wilfredrubens.com http://www.wilfredrubens.com

Tags: , , , ,
Top

%d bloggers liken dit: